De Spaanse gastronomie is veel meer dan een economische sector; het is een reis die de rijkdom van het land en de zee verbindt met de smaken die in Spanje en in alle uithoeken van de wereld op tafel komen. Een universum dat cultuur, traditie, creativiteit en innovatie met elkaar verweeft en een waardeketen omvat die de oorsprong van voedsel verbindt met het plezier om ervan te genieten.
KPMG in Spanje publiceert in samenwerking met de Koninklijke Academie voor Gastronomie het rapport “Spaanse gastronomie: impact en trends van een belangrijk ecosysteem voor de economie” waarin een uitputtende analyse wordt gemaakt van alle activiteiten op dit gebeid..
In 2023 zorgde de Spaanse gastronomie voor 27% van het nationale bbp. Dit betekende een bijdrage van 374.5 miljard euro, waarvan 211,13 miljard euro direct en 163, 5 miljard euro indirect. Ook zorgde de sector voor 7,2 miljoen voltijdbanen.
Uitgebreid en gevarieerd gastronomisch aanbod
Spanje heeft een heerlijk uitgebreid, gevarieerd en onderscheidend gastronomisch aanbod. Een rijkdom die enerzijds tot uiting komt in 377 oorsprongsbenamingen, beschermde geografische aanduidingen en geografische aanduidingen. Anderzijds zien we dat terug in de aantallen prestigieuze chef-koks en restaurants die erkend zijn met Michelinsterren (291 restaurants) of met Repsol Suns (792 restaurants), en dankzij 36 toeristische wijnroutes.
Spanje is een wereldwijd voorbeeld
Spanje is een wereldwijd voorbeeld op het gebied van gastronomie. Dat blijkt allereerst uit het feit dat Spanje het land is met de meeste restaurants en chef-koks die zijn uitgeroepen tot de beste ter wereld in de 2024 editie van respectievelijk The World’s 50 Best Restaurants en The Best Chef Awards. Maar ook door de kwaliteit van de producten, die talloze internationale prijzen en erkenningen hebben gewonnen. Dat geldt vooral voor wijn, olie, kaas en Iberische ham.
In de afgelopen tien jaar, tussen 2013 en 2023, groeide de export van agrovoedingsmiddelen met 88%. Het jaar 2023 was een historische mijlpaal, met een record export van bijna 678 miljard euro, met een gemiddelde jaarlijkse groei van 6,5%.
Duurzame producten
De vraag naar duurzame en biologische producten vormt een unieke kans voor de Spaanse agrovoedingssector, met het mediterrane dieet als belangrijkste exponent. Volgens Enrique Porta, partner bij KPMG in Spanje, “is het belangrijk dat Spaanse agrofoodbedrijven deze kans grijpen door zich aan te passen aan nieuwe eisen en trends, zoals de toegenomen zoektocht naar kwaliteit, gezondere producten met verschillende voedingskwaliteiten, en te profiteren van de groeiende internationale belangstelling voor onze levensstijl”.
Toerisme en gastronomie
En dan is er nog het succes van de combinatie van toerisme en gastronomie. Voor veel toeristen, vooral die met een grotere koopkracht, is de keuken een onderscheidend element dat hen op een authentieke manier dichter bij de identiteit en cultuur van Spanje. Zo is de Spaanse gastronomie ook een van de belangrijkste toeristische attracties van het land, net zoals het historische erfgoed, de temperatuur, de stranden en de landschappen. Internationale toeristen die Spanje bezoeken geven in 2023 meer dan 17 miljard euro uit aan gastronomie, 24% meer dan voor de pandemie.
Transformatie door technologieën
Daarnaast versnellen verschillende technologieën (zoals AI) de ontwikkelingen binnen de gasttronie, ze vergroten de efficiëntie en het concurrentievermogen. Nu al worden de technologieën overal ter wereld gebruikt om processen te optimaliseren, de energie-efficiëntie te verbeteren, duurzaamheid te bevorderen of de relatie met klanten en consumenten opnieuw uit te vinden.