Spaanse Inditex wil de wereld over met Zara Pre Owned en zoekt partners

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Spaanse Inditex wil de wereld over met Zara Pre Owned en zoekt partners

Op 3 november 2022 maakte de directeur van het Galicische modebedrijf Inditex, Óscar García Maceiras, bekend dat zijn bedrijf in het Verenigd Koninkrijk zou starten met de lancering van het nieuwe platform Zara Pre Owned. Middels dit platform kunnen Zara-klanten hun tweedehands artikelen kopen maar ook verkopen.

Nieuwe strategie Inditex Spanje weg naar een circulaire economie

Zara Pre Owned dient in het VK als test om te kijken hoe succesvol dit is en op welke manier dit concept uitgebreid kan worden naar de andere markten waarin Inditex actief is. Zara Pre Owned is vooralsnog alleen in het VK beschikbaar op de website en via de app van Zara.

Het is de nieuwe strategie binnen de duurzame aanpak van Inditex waarin Zara het voorbeeld hoopt te zijn voor een circulaire economie. Inditex liet weten dat het concept eerst in andere markten zal worden getest voordat het in Spanje zal worden uitgerold. Om dit te kunnen doen, is Inditex al wel op zoek naar partners en leveranciers in Spanje om dit concept ook in eigen land te kunnen opzetten.

Modebranche nog altijd zeer vervuilend

De modesector is volgens de Verenigde Naties de tweede meest vervuilende sector ter wereld. De branche is verantwoordelijk voor meer koolstofuitstoot dan al het lucht- en zeetransport samen.

Hoewel merken als Zara en Pull&Bear, die beide vallen onder moederbedrijf Inditex, bekendstaan als ‘fast-fashion’ is de keten de afgelopen jaren druk bezig om verschillende initiatieven door te voeren op het gebied van duurzaamheid. Zo verving de keten als een van de eerste modebedrijven plastic voor papieren tasjes, rekent Zara vanaf deze maand kosten voor het retourneren van producten en stond Inditex in 2021 nog bovenaan de lijst van meest maatschappelijk verantwoorde bedrijven van Spanje.

Tweedehands markt noodzakelijk

Het opkopen en verkopen van tweedehands kleding is niet alleen een mogelijk zeer succesvolle strategie op het gebied van duurzaamheid, maar ook noodzakelijk om een nieuwe niche in de markt aan te boren aangezien het aantal consumenten nog elk jaar groeit. In 2022 werd marktonderzoek gedaan door het internationale marketing- en communicatieadviesbureau Samy Alliance. Volgens dit onderzoek zal in 2030 het volume van de verkoop van tweedehands kleding verdubbeld zijn ten opzichte van fast-fashion.