Dit zijn de meest maatschappelijk verantwoorde Spaanse bedrijven in 2021

door admin
Dit zijn de meest maatschappelijk verantwoorde Spaanse bedrijven in 2021

Dit blijkt uit  een onderzoek naar bedrijfssucces dat is uitgevoerd door consultancybureau Advice uit Madrid. In 2020 kwam maatschappelijk verantwoord ondernemen voor het eerst in meer dan tien jaar naar voren als de belangrijkste factor bij de evaluatie van bedrijven, volgens de ondervraagde groepen en personen.  

Goed voor de samenleving

Uit het onderzoek blijkt dat ruim 90% van de respondenten maatschappelijke betrokkenheid en MVO als een manier om de samenleving te helpen tijdens de coronapandemie op het gebied van gezondheid, voeding, arbeid of economie. Volgens de ondervraagden hebben Fundación La Caixa, CaixaBank, El Corte Inglés, Telefónica, Mercadona en Inditex sterke emotionele en rationele banden met de Spanjaarden, die verder gaan dan de producten en diensten die zij aanbieden. Een van de sterke punten van al deze ondernemingen is dat zij dicht bij hun klanten staan. Zij communiceren via berichten in de media, reclamecampagnes en andere marketingactiviteiten op het internet en sociale netwerken. 

Behalve de bovengenoemde bedrijven scoren ook bedrijven als Meliá, Mapfre, Cellnex, Pascual of Iberdrola goed op de lijst van bedrijven met de beste reputatie in 2021.  

Sociale activiteiten en stimulans voor Spaanse economie

Dit jaar hebben de pandemie en de economische crisis de meningen van de respondenten over reputatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen beïnvloed. Zo blijkt uit het onderzoek dat 83% van de ondervraagde bedrijven uit het MKB, freelancers en opinieleiders van mening is dat sociale activiteiten en economische activering de sleutelfactoren zijn die bijdragen aan een goede reputatie van een bedrijf. 89% van de ondervraagden meent dat sociale verantwoordelijkheid in 2021 blijkt uit sociale activiteiten en de bijdrage aan het herstel van de Spaanse economie.

Daadwerkelijke bijdrage

Managing partner van Advice Strategic Consultants, Jorge Díaz Cardiel, legde uit dat reputatie in 2021 niet wordt beschouwd als een immaterieel goed, maar als het concrete resultaat van daadwerkelijke steun en hulp aan de samenleving en een economische bijdrage aan herstel. ‘Als Spaanse organisaties en bedrijven zich zichtbaar inzetten voor of investeren in hulp aan de samenleving en ook nog eens  bijdragen aan het economisch herstel van Spanje, wordt dat door het publiek gezien en gewaardeerd. En dat resulteert in een betere bedrijfsreputatie’. 

Dit vind je misschien ook leuk