Spanjaarden drinken steeds minder wijn

door Else BeekmanElse Beekman
wijn

Spanje is een van de grootste wijnproducenten ter wereld. Toch blijft de consumptie van wijn onder de Spanjaarden zelf dalen. Volgens de laatste cijfers van de Organisatie voor Wijnbouw en Wijn (OIV) is de wijnconsumptie in Spanje sinds 2019 met 10% gedaald tot minder dan 7 liter per persoon per jaar.

Spanjaarden zijn trots op hun wijn en beweren vaak dat deze beter is dan die uit buurland Frankrijk. De consumptie in Spanje is echter veel lager dan in Frankrijk en Italië, de andere grote wijnproducenten. In 2023 werd er in Spanje 980 miljoen liter wijn gedronken, vergeleken met 2.180 miljoen liter in Italië en 2.440 miljoen liter in Frankrijk.

Daling van binnenlandse consumptie

De cijfers van de OIV houden rekening met alle wijn die binnen een land wordt geconsumeerd, inclusief door toeristen. In 2023 bezochten meer dan 85 miljoen toeristen Spanje. Dat kan het werkelijke beeld van lokale consumptie behoorlijk vertekenen. Volgens het ministerie van Landbouw dronken de Spanjaarden zelf 322,6 miljoen liter wijn in 2023. Dat komt neer op slechts 6,9 liter per persoon, een daling van 10,4% ten opzichte van 2019.

Uitgaven aan wijn

Uit het laatste Voedselconsumptierapport blijkt dat Spaanse huishoudens 1,3% van hun voedselbudget aan wijn besteden. Daarbij is de gemiddelde uitgave 23,22 euro per persoon in 2023. Dit uitgaveniveau is vergelijkbaar met 2019, wat deels wordt verklaard door een stijging van 11,5% in de gemiddelde prijs per liter wijn.

Voorkeuren en marktveranderingen

Ondanks de daling in consumptie blijft rode wijn de favoriet onder de Spanjaarden, goed voor 51% van het volume en 52,6% van de omzet. Witte wijn volgt met 42% van het volume en 40,1% van de omzet, terwijl roséwijn slechts 7,1% van het volume en 7,3% van de omzet vertegenwoordigt.

Wijnindustrie aantrekkelijker maken

Volgens Mayte Calvo, technisch directeur van Bodegas Bilbaínas, moet de wijnindustrie manieren vinden om aantrekkelijker te worden voor nieuwe generaties. “We hebben de wijnwereld te serieus gemaakt en daardoor minder aantrekkelijk voor jongere generaties,” zegt Calvo. Ze benadrukt dat de industrie nu probeert op een meer ontspannen manier te communiceren om een breder publiek te bereiken. Dit is cruciaal voor het voortbestaan van de Spaanse wijnindustrie, aangezien 80% van de wijnproductie op de nationale markt wordt afgezet.