Het Spaanse ministerie van Transport werkt aan een landelijk vervoersabonnement geldig voor een breed scale aan vervoersmiddelen. Het nieuwe systeem, ‘billete único’ zal naar verwachting in 2026 worden uitgerold en stelt reizigers in staat om met één ticket gebruik te maken van stads- en interstedelijke bussen, metro’s, regionale treinen, Cercanías (voorstedelijke treinen) en zelfs openbare fietsen.
Dit initiatief moet het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren en bijdragen aan een duurzamer mobiliteitssysteem in Spanje.
Wat houdt het ‘billete único’ in?
Het ‘billete único’ is een ticket waarmee reizigers in heel Spanje kunnen reizen met het openbaar vervoer. Van metro’s in Madrid en Barcelona tot regionale treinen in de noordelijke regio’s. Het doel is om verschillende vervoersnetwerken te integreren om zo ook de overstappen tussen verschillende vormen van transport te vergemakkelijken. De hoge snelheidstreinen, zoals de AVE, zijn niet inbegrepen in dit systeem. In de toekomst wil de regering mogelijk het systeem uitbreiden om ook deelauto’s, zoals zoals BlaBlaCar, op te nemen.
Het ministerie laat de Spaanse ingenieursadviesgroep Ineco de technische haalbaarheid van het project onderzoeken. Dat onderzoek kost 950.000 euro en richt zich op de praktische uitvoering en het integreren van de verschillende technologieën die nodig zijn om dit systeem mogelijk te maken. Het uiteindelijke doel is om een uniform systeem te creëren zodat reizigers door heel Spanje kunnen reizen zonder zich zorgen te maken over verschillende tickets of prijsstructuren.
Betrokkenheid van lokale overheden
Voor de invoering van het ‘billete único’ is de betrokkenheid van de regionale en lokale overheden van groot belang. Het ministerie van Transport wil dat de verschillende regionale vervoersnetwerken goed samenwerken en hun technologieën interoperabel maken. Dit betekent dat het ticket in staat moet zijn om te werken op het ene vervoersnetwerk, bijvoorbeeld het metro- of busnetwerk in Madrid, maar ook op dat van Barcelona of Valencia.
Het ministerie biedt financiële steun aan via het Fonds voor Duurzaam Vervoer om de deelname van lokale overheden te stimuleren. Dit fonds wordt onder andere gefinancierd met EU-herstelmiddelen en zal volgens minister Óscar Puente helpen bij de implementatie van het systeem. Een bijkomend effect is een verschuiving naar meer collectief en duurzaam openbaar vervoer.
De prijs en de toekomst van het ‘billete único’
Hoewel er nog veel details niet zijn uitgewerkt, laat de Spaanse overheid zich inspireren door het Duitse model. Daar kost een soortgelijk maandabonnement 49 euro. Dit heeft in Duitsland al 17 miljoen gebruikers. Spanje hoopt dat een landelijk vervoersabonnement meer mensen naar het openbaar vervoer brengt. De regering moet alleen nog een beslissing nemen over een maandelijkse of jaarlijkse verkrijgbaarheid van het ‘billete único’ en over de bijbehorende prijs.
Lees ook: Spanje verlengt kortingen op openbaar vervoer en verhoogt pensioenen