Spanje komt met nieuwe regels voor telemarketing. Het is binnenkort gedaan met ongewenste verkooptelefoontjes vanaf mobiele nummers. De Spaanse regering heeft aangekondigd dat nog deze maand een nieuwe wet ingaat om consumenten beter te beschermen tegen telefonische fraude en opdringerige verkoopgesprekken.
Verbod op telemarketing vanaf mobiele nummers
Door de toename van frauduleuze oproepen en misleidende verkoopgesprekken komt de Spaanse overheid met nieuwe regels. Vanaf februari mogen bedrijven geen commerciële telefoongesprekken meer voeren via mobiele nummers. In plaats daarvan moeten ze gebruikmaken van vaste lijnen met herkenbare regionale kengetal of gratis nummers zoals 800 en 900.
Waarom deze maatregel?
Het is een grote ergernis voor veel consumenten: oproepen van mobiele nummers die op het eerste gezicht betrouwbaar lijken, maar in werkelijkheid pogingen zijn om producten of diensten op te dringen. In ergere gevallen gaat het zelfs om frauduleuze praktijken. Dit leidt tot verwarring en misleiding bij de consument, omdat veel mensen aannemen dat het om een bekende contactpersoon gaat. Met de nieuwe maatregelen wil de regering dit probleem aanpakken en consumenten een duidelijker onderscheid bieden tussen legitieme en ongewenste oproepen.
Onderdeel van een breder plan tegen telefonische fraude
Deze wetgeving maakt deel uit van een uitgebreidere strategie om cybercriminaliteit en identiteitsfraude te bestrijden. Naast het verbod op commerciële oproepen vanaf mobiele nummers, zullen ook valse telefoonnummers worden geblokkeerd. Bedrijven die zich niet aan de nieuwe regels houden, riskeren zware sancties.
Bescherming tegen valse oproepen en phishing
Een veelvoorkomende methode van oplichting is ‘phishing’, waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers of andere officiële instanties om klanten gevoelige informatie te ontfutselen. Met de nieuwe regelgeving worden telecomoperators verplicht om telefoonnummers die niet geregistreerd zijn in het officiële systeem automatisch te blokkeren.
Ook wordt er gewerkt aan een strengere aanpak van phishing via sms. Frauduleuze berichten die griezelig echt lijken op communicatie van banken, overheidsinstanties of nutsbedrijven bevatten vaak gevaarlijke links naar nagemaakte websites om persoonlijke gegevens te stelen. Om dit tegen te gaan, komt de Spaanse Commissie voor de Markten en Mededinging (CNMC) met een database waarin alleen geverifieerde instanties staan geregistreerd.
Bel-me-niet register Spanje
Daarnaast kunnen consumenten zich inschrijven op de Lista Robinson. Bij deze gratis dienst, vergelijkbaar met het Nederlandse bel-me-niet register, kunnen consumenten zich afmelden voor ongevraagde telemarketing. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om de lijst te respecteren geregistreerde gebruikers met rust te laten. Het biedt burgers extra bescherming tegen ongewenste telefoontjes.
Ook bescherming voor kinderen op digitale platforms
Naast de aanpak van telefonische fraude heeft de Spaanse overheid ook aandacht voor een ander digitaal vraagstuk: de bescherming van kinderen op platforms zoals YouTube. Het ministerie van Cultuur en het ministerie van Werkgelegenheid onderzoeken momenteel maatregelen om de deelname van minderjarigen aan online contentproductie beter te reguleren. Spanje wil hiermee in lijn blijven met Europese richtlijnen en kinderexplotatie op sociale media en in de entertainmentsector voorkomen.
Met de nieuwe maatregelen zet Spanje een belangrijke stap in de bescherming van consumenten tegen digitale en telefonische fraude. De nieuwe regelgeving zal niet alleen ongewenste verkooptelefoontjes verminderen, maar ook bijdragen aan een veiliger online- en telefoongebruik voor burgers van alle leeftijden.
Lees ook: Gewoon weer bellen en sms’en: nieuwe telefoontrend onder Spaanse jongeren