‘Tourist go home’ is de boodschap van inwoners van populaire wijk in Barcelona

door admin
'Tourist go home' is de boodschap van inwoners van populaire wijk in Barcelona

"Als er meer toeristen zijn dan buurtbewoners, waar zijn dan de buurtfeesten?", weerspiegelt een graffiti op de deuren van een van de versierde straten in Gràcia. Ook de bekende slogan "Tourist go home" is meermaals te lezen op muren in de wijk.

De bewoners van de populaire wijk in de Catalaanse hoofdstad zijn verontrust over de overdaad aan buitenlandse bezoekers tijdens het buurtfeest Festa Major. Ze vrezen dat toeristen het karakter van hun traditionele feest veranderen en vragen zich af of dit soort vieringen nog wel lokale evenementen zijn. Inmiddels lijken er meer toeristen dan bewoners aanwezig te zijn.

Voor veel bewoners is het genoeg en zij scharen zich dan ook achter de verspreiding van posters met ongastvrije teksten door de wijk. Onder die teksten ook enkele provocerende, zoals beweringen dat lokale bewoners “in de bierglazen van toeristen zullen plassen”. 

Dit protest komt ook in reactie op toeristen en expats zelf die zich negatief uitlieten over de gevolgen van de feestelijkheden in de wijk. raken over de nadelige gevolgen van de feestelijkheden in de wijk. Velen, waaronder de bewoners van Airbnb-woningen en digitale nomaden, klaagden dat de vieringen hun slaap verstoorden en de straten vies achterlieten.

De Gràcia-wijk, een van de meest toeristische van de stad, heeft de laatste jaren een enorme verandering ondergaan. Die heeft geleid tot een explosieve toename van de levenskosten en huurprijzen. Traditionele bewoners die zich dat nog kunnen permitteren leven nu zij aan zij met digitale nomaden, door toeristen bezette appartementen en expats uit het Midden-Europa en Argentinië. Dat leidt regelmatig tot spanningen tussen de lokale bevolking en reizigers.

Nieuwe aanpak van het toerismemodel is nodig

De burgemeester van Barcelona, Jaume Collboni, heeft onlangs gepleit voor een nieuwe aanpak van het toerismemodel. Hij stelt voor om meer nadruk te leggen op toerismebeheer dan op promotie. Volgens Collboni moet Barcelona een stad zijn met toeristen, maar geen toeristische stad.

Lees ook: Inwoners van Barcelona: “De stad is een themapark met ons als figuranten”

Dit vind je misschien ook leuk