Onlangs heeft Airline Ratings weer de jaarlijkse lijst opgesteld van de veiligste luchtvaartmaatschappijen, gebaseerd op winstgevendheid, vlootleeftijd en expert- en pilotenmeningen. Twee Spaanse luchtvaartmaatschappijen doen het goed. Iberia komt binnen in de top 20, terwijl Vueling goed presteert in de categorie veiligste lowcostmaatschappijen.
Op de jaarlijkse Airline Ratings-lijst staat Air New Zealand op nummer één, gevolgd door Qantas. Volgens Sharon Petersen, CEO van Airline Ratings, is het verschil tussen de twee klein en gebaseerd op de leeftijd van de vloot. Cathay Pacific, Qatar Airways en Emirates delen de derde plaats in deze ranglijst.
Hoe scoren Europese luchtvaartmaatschappijen?
In deze ranglijst van 20 veiligste luchtvaartmaatschappijen staan geen Europese maatschappijen in de top negen. Op de tiende plaats staat Turkish Airlines. De Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia debuteert in de ranglijst en neemt de 16e plek in. Opvallende afwezige dit jaar is KLM. CEO Sharon Petersen benadrukte dat deze luchtvaartmaatschappij uitzonderlijk veilig blijft en een zeven sterren veiligheidsscore behoudt. Door incidenten die zich hebben voorgedaan komt KLM net iets te kort om op de lijst te worden opgenomen. Ook Brussels Airlines heeft een veiligheidsscore van 7 sterren.
Lagekostenluchtvaartmaatschappijen
Hong Kong Express klimt naar de eerste plaats bij de veiligste lowcostmaatschappijen. Hun aantal vluchten steeg flink dankzij netwerkuitbreiding en extra vlootcapaciteit. Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair en Easyjet staan op de derde en vierde plaats, zonder dodelijke ongevallen tot nu toe. Vueling staat op de 13e plaats bij de veiligste low-cost maatschappijen. De maatschappij is onderdeel van de IAG-groep, het moederbedrijf van British Airways en Iberia. Vueling heeft een vloot van meer dan 120 vliegtuigen en een team van meer dan 4.000 bemanningsleden. Hekkensluiter bij de lowcostmaatschappijen is Eurowings.
Maatstaven voor veiligheid
Airline Ratings stelt zijn ranglijsten op met hulp van controlepiloten en luchtvaartexperts. De maatstaven omvatten ernstige incidenten in de afgelopen twee jaar, leeftijd en omvang van de vloot, incidentenpercentage, dodelijke ongevallen, winstgevendheid, IOSA-certificering, nationale ICAO-audit en training van piloten.
De manier waarop maatschappijen incidenten afhandelen, speelt ook een rol. De crash van Japan Airlines vlucht 516 op Haneda vorig jaar is hier een goed voorbeeld. De bemanning paste hun training effectief toe, wat het veiligheidsprofiel van Japan Airlines verhoogde.
Lees ook: Vanaf zomer 2025 nieuwe vluchten vanaf luchthaven Alicante – Elche