Uitbreiding luchthaven El Prat Barcelona goedgekeurd ondanks protesten

door Judith Goeree
Uitbreiding luchthaven El Prat Barcelona

De uitbreiding van luchthaven El Prat in Barcelona is opnieuw onderwerp van debat in Spanje. Een akkoord tussen de Spaanse overheid, de Catalaanse regering en luchthavengroep Aena maakt een investering van 3 miljard euro mogelijk in de luchthaven van Barcelona. El Prat moet een internationale hub worden voor met name vluchten richting Azië. Het plan stuit echter op stevige weerstand uit de samenleving.

Nieuwe ambities voor Barcelona

Het uitbreidingsplan van de tweede luchthaven van Spanje bevat een verlenging van de derde startbaan. Daarnaast staat er een zogenoemde satellietterminal in de planning, een extra terminalgebouw dat los staat van de hoofdterminal. Dit gebouw moet via tunnels of shuttles verbonden worden met de bestaande terminal. Op die manier kan de luchthaven meer vliegtuigen tegelijk afhandelen, vooral voor verre vluchten.

Volgens Aena is dit essentieel om intercontinentale verbindingen, vooral met Azië, mogelijk te maken. De luchthaven van Barcelona moet concurreren met andere Europese hubs, zoals Parijs, Amsterdam, Londen en Frankfurt, en directe vluchten naar onder andere Japan en India aantrekken. De voorzitter van Aena benadrukt dat het project “strategisch belangrijk” is voor Spanje en de regio Catalonië.

Politieke steun en verdeeldheid

Premier Pedro Sánchez en de Catalaanse president Salvador Illa spreken van een “historisch akkoord”. Ook werkgeversorganisaties steunen het plan, in de hoop dat het nieuwe banen oplevert. De Catalaanse regering benadrukt dat de uitbreiding gepaard moet gaan met ecologische compensatie, waaronder bescherming van kwetsbare natuur.

Een groot punt van aandacht is La Ricarda, een beschermd moerasgebied in de delta van de Llobregat. Het maakt deel uit van het Europese Natura 2000-netwerk, waardoor het project automatisch onder Europees toezicht valt. Daarmee wordt de uitbreiding ook een toetssteen voor de Europese Unie, die moet beslissen of de uitbreiding van El Prat in een ecologisch beschermd gebied verenigbaar is met haar klimaat- en milieubeleid. La Ricarda is cruciaal voor trekvogels en zeldzame flora. Milieuorganisaties vrezen dat de uitbreiding het gebied zal aantasten of versnipperen.

Hevige protesten op straat

Op 14 juni gingen in El Prat de Llobregat meer dan duizend mensen de straat op om te protesteren tegen de uitbreidingsplannen. Onder de demonstranten bevonden zich bewoners, ecologisten en actiegroepen die vrezen voor meer geluidsoverlast, aantasting van natuurgebieden en verdere toeristische druk op de regio. Burgemeester Alba Bou stelde dat de miljardeninvestering beter besteed zou zijn aan verbetering van het spoorwegnet.

Ook in de politiek zorgen de plannen voor verdeeldheid. Linkse partijen als ERC, Comuns en Sumar wijzen op de ecologische risico’s en de gevolgen van massatoerisme in Barcelona. Zij pleiten voor een duurzamer mobiliteitsmodel, met prioriteit voor treinverkeer in plaats van luchthavengroei.

Tijdlijn en procedure

De tijd dringt: de Spaanse regering wil dat Aena vóór eind 2025 met een uitgewerkt plan komt. Dat moet worden goedgekeurd door het ministerie van Ecologische Transitie. Pas daarna kan de uitvoering beginnen, met als doel om tegen 2033 een volledig vernieuwde luchthaven te hebben.

Bronnen: El País, Reuters

Negen Spaanse luchthavens onderscheiden voor kwaliteit en service