De Spaanse Senaat heeft woensdag een amendement goedgekeurd waarmee de geplande verhoging van luchthaventoeslagen bij Aena, de beheerder van Spaanse luchthavens, wordt bevroren tot 2031. De maatregel raakt Aena financieel en leidde tot een scherpe koersdaling op de beurs.
De aandelen van Aena kregen direct een klap. De publieke onderneming Enaire heeft hiervan 51% in handen. De koers daalde donderdag met 5,4%, en vrijdag volgde een extra verlies van 2,14%. De onzekerheid over het effect van het besluit van de Senaat op de inkomsten van het bedrijf lagen volgens economen daar duidelijk aan ten grondslag.
De rechts conservatieve partij PP diende het amendement om de verhoging van de luchthaventoeslagen te bevriezen in. Het maakt deel uit van de wet op duurzame mobiliteit. De Senaat heeft het amendement nu goedgekeurd, maar voor definitieve goedkeuring moet het wetsvoorstel nu terug naar het Congres van Afgevaardigden. Daar zal blijken of de bevriezing definitief wordt of alsnog wordt aangepast.
Aena: “Besluit is arbitrair en verwarrend”
In een stevig geformuleerd persbericht noemt Aena de bevriezing een “arbitraire maatregel” met een “mistige grammatica en woordkeuze” die voor onduidelijkheid zorgt. Het bedrijf waarschuwt dat het besluit onverenigbaar is met de noodzakelijke investeringen in de luchthavens die van algemeen belang zijn.
Volgens Aena brengt het Senaatsbesluit het investeringsplan van bijna 10 miljard euro in gevaar. “De schade aan het Spaanse luchthavensysteem, Aena zelf en haar aandeelhouders kan aanzienlijk zijn,” aldus het bedrijf. De investeringen waren bedoeld om de infrastructuur in stand te houden en uit te breiden.
Impact op de regio’s en het vliegverkeer
Als gevolg van het besluit overweegt Aena om het investeringsprogramma voor de komende jaren te herzien. Dat zou vooral gevolgen kunnen hebben voor de regio’s waar luchthavens zijn gevestigd. Minder investeringen kunnen een negatieve invloed hebben op bereikbaarheid, toerisme en economische ontwikkeling.
Het bedrijf benadrukt dat er geen direct verband is tussen de stijgende ticketprijzen en hun tarieven. Waar vliegtickets tussen 2022 en 2025 met 28% (binnenlands) en 9% (internationaal) stegen, stegen de luchthaventoeslagen met slechts 4,6%.
Aena verwacht dat vliegverkeer blijft groeien in 2025 ondanks uitdagingen