‘Zorg altijd dat je kwaliteit biedt’

door Else Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
'Zorg altijd dat je kwaliteit biedt'

Toen Jacqueline Brakel en Geert van Heijningen in 2007 de beslissing namen om in het binnenland van Catalonië ‘iets met toerisme’ te gaan doen, konden zij nog niet weten dat Spanje in de daaropvolgende jaren getroffen zou worden door crisis en recessie. Toch bleek die economisch slechte periode juist ook voordelen te hebben.

“Geheel anticyclisch zijn wij in 2008 begonnen met een grootschalig restauratieproject. We hebben in de regio Alt Penedès/Anoia eenoude casa señorial gekocht, Torre Nova.” De financiering van de koop en de restauratie bleek ook in 2008 al problematisch. “Lokale banken werkten niet mee, dus hebben we naar een andere oplossing moeten zoeken.” Die werd gevonden in Nederlandse én Catalaanse vrienden die zo enthousiast waren over het project, dat ze er wel in wilden investeren.

Voordelen van de crisis

Al snel bleek echter dat de crisis ook zo zijn voordelen had bij de plannen van Jacqueline en Geert. De werkloosheid liep op en de bouwsector had het zwaar te verduren. Het door hen gekochte landhuis moest volledig worden leeggehaald en alles moest opnieuw worden opgebouwd. “We konden nu de beste mensen krijgen en betaalden daar al snel 30 procent minder voor dan een paar jaar eerder. De mensen in het dorp en uit de omgeving waren blij met ons, we zorgden immers voor werk. Hoewel we het project in meerdere fasen hebben moeten uitvoeren dan we van tevoren hadden gepland, hebben we op dat vlak duidelijk baat gehad bij de crisis.”

Kansen in doelgroep babyboomers

Jacqueline en Geert denken dat er in hún sector, het toerisme, nog genoeg kansen liggen in Catalonië en de rest van Spanje. Zij zien vooral heil in de snelgroeiende doelgroep van babyboomers en mensen die tijdens hun vakantie aan hun drukke bestaan willen ontsnappen en op zoek gaan naar hoogwaardig toerisme met een persoonlijke touch. Torre Nova biedt deze doelgroep luxe appartementen in een nog relatief ongerepte omgeving. En de onderneming draait goed. “Deze nieuwe, op kwaliteit gerichte toerist, heeft bovendien meer te besteden en daar kan het land weer van profiteren. De lokale sector anticipeert daar totaal niet op door het aanbod te vernieuwen en te proberen een hoger klantensegment te trekken.”

Verder kijken dan lokale markt

Op uitsluitend de lokale markt moet je je op dit moment niet richten, dat beseffen Jacqueline en Geert ook wel. Dus richten zij zich met name op Nederlanders en andere Noord-Europeanen, waar “op dit moment de kansen voor het oprapen liggen”. Anno 2013 zijn ze nog altijd dolenthousiast over hun project. “Dat is ondernemen. Doen waar je goed in bent, maar ook waar je je passie in kwijt kunt. En altijd zorgen dat je kwaliteit biedt.”

NBSO

De campagne ‘Kansen in de Crisis’ is een initiatief van het Netherlands Business Support Office in Barcelona (NBSO) om getuigenissen van Nederlandse ondernemers, die juist aan de crisis in Spanje hun commerciële bestaansrecht te danken hebben, onder de aandacht te brengen van anderen die wel willen, maar nog teveel aarzelen om de stap te zetten. Aan de campagne, die nog steeds loopt, werken ook communicatiebureau Jacobs&Vis, Kim Brink enMarije Drenth mee. InSpanje.nl plaatst met toestemming van NBSO elke week een aflevering om een bijdrage te leveren aan de verspreiding van de positieve boodschappen van deze Nederlandse ondernemers in Spanje.

Dit wil je misschien ook lezen