Spanje verbiedt kinderreclames voor ongezonde producten

door admin
Spanje verbiedt kinderreclames voor ongezonde producten

Voor de categorie voedingsmiddelen die wel nog zijn toegestaan in reclames die bedoeld zijn voor kinderen tot en met 16 jaar, baseert het ministerie zich op het aanbevolen voedingsprofiel van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het ministerie beoogt met het verbod de alarmerende toename van het aantal jeugdobesitas-gevallen te reduceren. 

Geen snoep, chocola, frisdrank en toetjes meer in reclames

Het verbod, dat in 2022 moet ingaan en wettelijk wordt geregeld, geldt voor ongezonde kinderreclames op televisie, radio, websites, apps, in bioscopen en in kranten. De WHO heeft voedingsmiddelen voor kinderen in 17 categorieën verdeeld, waarvan er 5 absoluut worden ontraden vanwege een hoog suiker- en/of vetgehalte. Voor de producten in deze 5 categorieën mag in Spanje geen reclame meer worden gemaakt. Het gaat dan in eerste instantie om snoepgoed van chocola en suiker, energierepen, voedingsmiddelen met een zoete topping en zoete toetjes. Een tweede categorie bestaat uit alle soorten koek en gebak. In de overige drie categorieën zitten onder meer vruchtensappen, energiedrankjes en ijs.  

Waar onbeperkt reclame voor gemaakt mag worden zijn de gezonde voedingsmiddelen zoals vlees, vis, gevogelte, eieren, vers fruit, verse groenten en peulvruchten. Voor alle overige voedingsmiddelen geldt een bepaalde hoeveelheid voedingswaarde per 100 gram en een beperkte hoeveelheid suiker en verzadigde vetten. 

Overgewicht vaak niet door ouders gesignaleerd

Uit een onderzoek uit 2019 onder jongens en meisjes van tussen de 6 en 9 jaar blijkt dat liefst 40,6 procent van de kinderen in deze leeftijdsgroep te zwaar is. Daarvan heeft 23,3 procent volgens de richtlijn ‘overgewicht’ en 17,3 procent ‘obesitas’. Ook blijkt uit dit onderzoek van de Spaanse Vereniging voor Voeding en Voedselveiligheid (AESAN) dat veel ouders van te zware kinderen dit niet als een probleem zien. 88,6 procent van de ouders van schoolgaande kinderen met overgewicht ziet dit als normaal. Dat geldt voor 42,7 procent van de ouders van een kind met obesitas en voor 19,1 procent van de ouders met een kind met ernstige obesitas. 

Als het verbod komend jaar is ingevoerd, zal de naleving van de maatregel gecontroleerd worden door de Nationale Commissie voor Markten en Mededinging. Daarvoor moet de huidige Wet op de Voedselveiligheid uit 2011 worden aangepast.

Lees verder over de invoering van de etikettering ‘Nutriscore’ die het ministerie van Consumptie wil invoeren om een gezond voedingspatroon te stimuleren. Voedingsmiddelen die op de Nutriscore een A en B hebben, worden door het ministerie als gezond beschouwd.  

Dit vind je misschien ook leuk