Spanje staat binnen EU op nummer 2 als het gaat om vroegtijdige schoolverlaters

door admin
Spanje staat binnen EU op nummer 2 als het gaat om vroegtijdige schoolverlaters

Dit zijn enkele van de conclusies van een studie van de professoren José Montalbán, van de Universiteit van Stockholm, en Jenifer Ruiz-Valenzuela, van de Universiteit van Barcelona, beiden onderzoekers van het Esade Centre for Economic Policy (EsadeEcPol). Zij stellen een waaier met beleidsmaatregelen voor mannelijke leerlingen en kwetsbare studenten voor.

Verminderen van zittenblijvers

Volgens het onderzoek, dat woensdag door EsadeEcPol is gepubliceerd, zouden zowel meer steun van de ouders als een grotere tevredenheid op school het verschil in zittenblijven tussen mannen en vrouwen met 30% kunnen verminderen. Dat geldt in mindere mate ook voor de resultaten voor wiskunde en taal.

In 2021 maakte 13,3% van de jonge Spanjaarden tussen 18 en 24 jaar het hoger secundair onderwijs niet af en volgde helemaal geen onderwijs. Het cijfer is te hoog, maar het is wel het laagste percentage sinds er gegevens worden bijgehouden. Daarbij gaat het vooral om jongens en jongeren uit gezinnen met een lager inkomen. 16,7% van de jongens verliet in 2021 voortijdig de school, terwijl dit percentage voor meisjes 9,7% bedroeg. Het was voor het eerst dat het percentage vroegtijdige vrouwelijke schoolverlaters onder de 10% uitkwam.

Twee voorspellers

Docenten maken gebruik van twee voorspellers van schooluitval: de prestaties van de leerlingen op het gebied van taal, Engels en wiskunde en het doubleren van een klas. 

Uit de bevindingen blijkt dat leerlingen met een hogere sociaaleconomische achtergrond veel beter presteren in alle vakken en in alle fasen van het onderwijs. Zo komt het verschil tussen een kind met een lage en een hoge sociaaleconomische status in het derde leerjaar voor wiskunde en taal overeen met bijna twee jaar schooltijd.

Maatregelen om het uitvalpercentage te verlagen

Om de zorgwekkende uitvalcijfers van de meest kansarme jongens en leerlingen te verminderen, stellen de geïndividualiseerde de volgende maatregelen voor: bijlessen, meer steun van de ouders samen met de scholen, de beschikbaarheid van betere academische begeleiding, verhogen van de tevredenheid over de school, en een bewustwording van de vooroordelen bij de beoordeling van leerkrachten.

Volgens de EsadEcPol-analyse nemen de verschillen in prestaties ten gunste van meisjes voor taal en Engels op de basisschool af in het voortgezet onderwijs. Maar in alle stadia doen jongens langer over school dan meisjes.

Voor leerlingen met een laag sociaaleconomisch inkomen blijven, ondanks de aanzienlijke verbetering van de schoolprestaties van jongens in alle vakken in de loop der jaren, de genderverschillen in het percentage zittenblijvers tussen het lager en het middelbaar onderwijs constant.

Dit vind je misschien ook leuk