2024 jaar van de aanbiedingen in Spaanse supermarkten

door Else BeekmanElse Beekman
aanbiedingen, stuntprijzen, supermarkt

Supermarkten in Spanje hebben de eerste maanden van 2024 gestunt met aanbiedingen. Dat doen ze in het vooruitzicht van dalende kosten. De meest baanbrekende zet was die van supermarktketen Carrefour, die een permanente prijsdaling beloofde voor wel 500 huismerkproducten. Daarmee gaat Carrefour een stap verder dan een aantal concurrenten die aanbiedingen hebben.

Naast de Franse supermarkt zijn ook Dia, Alcampo, Eroski, Consum en Ahorramas tot aanbiedingen overgegaan. Zij bieden honderden producten aan voor een of twee euro Maar ook zijn er andere acties, zoals twee halen, een betalen.

Prijzen van grondstoffen dalen

“De meeste grondstoffen gaan omlaag. En als de kosten dalen, moet je dat doorberekenen in de prijzen”, leggen zakelijke bronnen uit. De druk binnen de branche is groot. Reden voor de distributiesector om de boodschap van prijsverlagingen over te brengen.

Inflatie voedingsmiddelen

De inflatie voor voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken was in december 7,3%. Dat is de helft van het percentage begin 2023. Hoewel het nog steeds ruim boven de totale CPI van 3,1% lag, gebruikt de distributie deze progressieve daling om te verdedigen dat ze waar mogelijk de prijzen verlagen.

2024 jaar vol aanbiedingen

“Dit jaar verwachten we meer acties en aanbiedingen”, zegt Patricia Daimiel, algemeen directeur van NIQ [voorheen Nielsen] voor Zuid-Europa. Een trend die begon in de tweede helft van vorig jaar, nadat de prijzen stabiel bleven na maanden van stijgingen.

“De distributie in Spanje is zeer concurrerend“, zegt Daimiel, wat de exploitanten ertoe aanzet om te reageren op de commerciële bewegingen van hun rivalen. De expert sluit uit dat de stap van Carrefour een prijzenoorlog zou kunnen ontketenen die, op een algemene manier, zal leiden tot een prijsdaling voor onbepaalde tijd.

Marges binnen distributiekanaal

“Distributie lijdt nog steeds onder de marges, maar heeft daarnaast te maken met de noodzaak om zijn prijsimago te versterken”, zegt Bernardo Rodilla, hoofd Retail bij Kantar Worldpanel. En dat binnen een context van vertragende inflatiecijfers en een prijsbewuste consument.

“Aanbiedingen zijn een hefboom voor consumenten om te reageren. We hebben allemaal prijzen in ons hoofd”, zegt Patricia Daimiel. “Eenmalige initiatieven kunnen leiden tot meer verkeer naar winkels, meer herhaling genereren, daar gaat het om.. We zijn minder loyaal geworden. Daarom moeten bedrijven consistent zijn”, besluit zij. Een voorbeeld is Mercadona, dat na een moeilijk jaar uiteindelijk de grootste winnaar was binnen de sector.