‘Het is niet mijn schuld dat het vliegtuig is neergestort’

door admin
'Het is niet mijn schuld dat het vliegtuig is neergestort'

Op 20 augustus 2008 stortte een MD82 op vlucht JK5022 van de vliegmaatschappij Spanair neer op het vliegveld Barajas van Madrid. Bij de crash kwamen 154 mensen om het leven. Slechts 18 personen overleefden het ongeluk.

Felipe García is de belangrijkste verdachte in de strafzaak rond de vliegramp, samen met zijn dienstdoende manager van die noodlottige dag, José Antonio Viñuelas.

De rechtbank beslist vandaag of hij wordt beschuldigd van doodslag door nalatigheid, of dat zijn zaak wordt gesloten en hij verder zal worden berecht in een civiele rechtzaak rond de torenhoge schadevergoedingen van slachtoffers en nabestaanden, die worden geëist.

‘Ik wens niemand toe, wat ik nu meemaak’, zegt García in het interview. Hij gaf het toestel vrij om op te stijgen. Wat het die dag zou doen vanaf Madrid naar Gran Canaria.

De onderhoudsmonteur die al 24 jaar van zijn 45-jarig leven zijn beroep uitoefent, zegt zelf dat zijn handelen die dag niets heeft te maken met het ongeluk.

Technisch mankement

Hij checkte een technisch mankement in de temperatuurmeter. Volgens de lijst die in elk vliegtuig aanwezig is van de fabrikant, ging het niet om een ernstig geval. Na overleg met zijn manager Viñuelas, gaf hij het sein dat alles oke was.

Uit de informatie van de zwarte doos blijkt dat de piloten zijn vergeten de ‘flaps’ en de ‘slats’ in werking te stellen. Vervolgens hebben ze dit niet opgemerkt omdat het waarschuwingssysteem POWS dat hen daarvan op de hoogte zou moeten brengen, niet functioneerde. 

Checklists

Volgens García, zo zegt hij in het interview, zijn er standaard checklists die moeten worden afgewerkt als een vliegtuig op een dag voor het eerst opstijgt. Gebreken die niet ernstig zijn en later gerepareerd moeten worden, dienen daar op te staan. Bij de JK5022 was hier geen sprake van. Het toestel was die ochtend vanuit Barcelona naar Madrid gevlogen.

Op 20 augustus zat de vlucht helemaal vol en was ook maximaal zwaar beladen, waardoor de ontbrekende welvingskleppen dramatische gevolgen bleken te hebben. Het vliegtuig verongelukte tijdens het opstijgen van de startbaan, brak in stukken en brandde uit.

El País, Wikipedia

Dit vind je misschien ook leuk