Azië geïnteresseerd in de haven van Tarragona

door Else BeekmanElse Beekman
haven Tarragona

De haven van Tarragona heeft de aandacht getrokken van de Aziatische mobiliteitsindustrie. Deze sector overweegt een investering van 250 miljoen euro, wat mogelijk 1.200 nieuwe banen in de regio zou creëren.

Deze haven, gelegen in Catalonië, beschikt over een uitgestrekt industrieterrein van 900.000 vierkante meter, bekend als de Zona d’Activitats Logístiques (ZAL). De bouw van dit terrein begon eind 2021 en de voltooiing van de eerste fase is nu in zicht. Hoewel de ZAL oorspronkelijk bedoeld was als een gebied voor logistieke activiteiten, worden inmiddels ook alternatieve gebruiksmogelijkheden overwogen.

De haven ligt tussen de grote containerhavens van Valencia en Barcelona en heeft zijn plaats op de containermarkt nog niet gevonden. Saül Garreta, voorzitter van de havenautoriteit van Tarragona, noemde het gebied recentelijk in een interview met El Diari de Tarragona “het meest vooraanstaande industrieterrein van Catalonië”. Hij benadrukte de voordelen van de gunstige maritieme verbindingen en de geplande internationale spoorlijn, die naar verwachting in 2026 klaar zal zijn. “Onze strategie is niet meer gericht op het zoeken naar een miljoen containers, maar op het bieden van de beste service die aansluit bij de marktvraag,” aldus Garreta.

Duurzame mobiliteitsindustrie

Een van de sectoren die al interesse heeft getoond, is de duurzame mobiliteitsindustrie. In samenwerking met Acció de la Generalitat (Catalaanse overheid) heeft Garreta meerdere bezoeken aan Azië gebracht, waaronder Zuid-Korea en China, om investeerders te interesseren. Deze gesprekken hebben geleid tot een potentiële initiële investering van 250 miljoen euro, met een mogelijke uitbreiding naar 600 miljoen euro. Deze investeringen kunnen de haven van Tarragona omvormen tot een belangrijke industriële hub, met de nadruk op duurzame mobiliteit. Hiermee wordt de haven opnieuw een belangrijke motor van de Catalaanse economie.

“De beste voorwaarden”

Volgens Garreta voert de haven op dit moment onderhandelingsgesprekken en streeft naar het bieden van “de beste voorwaarden”. Er zijn zelfs aanpassingen gemaakt in het oorspronkelijke ontwerp van het gebied om beter aan te sluiten op de behoeften van potentiële industrieën. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de investeringskosten te verlagen en daarmee ook de tarieven, waardoor de concurrentiepositie wordt versterkt. Het project van Lotte Energy Materials, een Zuid-Koreaans bedrijf dat een fabriek voor batterijcomponenten in Mont-Roig del Camp ontwikkelt, dient als inspiratie. Dit project vergt een investering van 1,2 miljard euro en zal 600 banen opleveren.

Ander industrieterrein voor logistiek

De voorzitter van de haven van Tarragona benadrukt de noodzaak van flexibiliteit en sluit de oprichting van een zone voor logistieke activiteiten niet uit. Deze activiteiten zouden kunnen worden verplaatst naar het terrein van de voormalige Universitat Laboral. Dit terrein is al omgeven door havengebied en zal verder ontwikkeld worden tot een nieuw industrieterrein nabij La Pineda.

Lees ook: Duurzame cruiseschepen in havens Barcelona en Cádiz