De luchthaven van Valencia sluit 2024 af met een historisch hoog aantal passagiers, maar de langverwachte en hoognodige uitbreiding van de infrastructuur laat nog steeds op zich wachten. Ondanks druk vanuit de regionale overheid om de werkzaamheden dit jaar nog aan te besteden, blijft het proces stilstaan. Dat heeft impact op de regionale economie en roept vragen op over de toekomst van de luchthaven.
Het vliegveld van Manises, zoals Valencia Airport ook bekendstaat, zal dit jaar naar verwachting een record van ongeveer 11 miljoen passagiers bereiken. Dit overschrijdt de officiële capaciteit van 10,5 miljoen reizigers zoals vastgelegd in het document DORA II, dat de regulering van de luchthaven bepaalt. Het nieuwe record wordt geboekt ondanks tegenslagen zoals de zware DANA-overstromingen in oktober. Aena, de beheerder van de luchthaven, kondigde afgelopen april aan dat een uitbreiding noodzakelijk is in de aanloop naar DORA III, die in 2027 van kracht wordt. Toch is de aanbesteding van de benodigde bouwwerkzaamheden nog steeds niet gestart.
Urgentie van de uitbreiding
De regionale overheid, vertegenwoordigd door de regionale minister van Industrie Marián Cano, benadrukt de urgentie van de uitbreidingsplannen. “De passagiers passen simpelweg niet meer binnen de huidige infrastructuur,” stelt Cano. Volgens een rapport van de Kamer van Koophandel van Valencia kan het uitblijven van een uitbreiding leiden tot een verlies van vier miljoen passagiers per jaar en een economische schade van €933 miljoen. De verzadiging van de luchthaven tast bovendien de concurrentiepositie van de regio aan, vooral in vergelijking met andere toeristische bestemmingen.
Wat houdt de uitbreiding van luchthaven Valencia in?
De geplande investering van €400 miljoen richt zich voornamelijk op de terminal en niet op de landingsbanen. Dit betekent dat er meer ruimte komt voor voorzieningen zoals extra gates, winkels, restaurants en bagageafhandelingssystemen. Ook worden er verbeteringen verwacht in het aantal zitplaatsen en oplaadpunten voor reizigers. Deze aanpassingen moeten het comfort en de efficiëntie voor passagiers vergroten, maar wanneer de werkzaamheden beginnen, blijft onzeker.
Nieuwe luchtverbindingen
Ondanks de infrastructuurproblemen boekt de luchthaven wel vooruitgang op het vlak van nieuwe verbindingen. Vanaf maart 2025 worden er vluchten toegevoegd naar Vilnius (Litouwen), Reykjavik (IJsland) en Oslo (Noorwegen). Bovendien start Air Transat vanaf juni een wekelijkse verbinding met Montreal, Canada. Deze routes zullen niet alleen meer passagiers aantrekken, maar ook de internationale zichtbaarheid van Valencia vergroten.
Soortgelijke capaciteitsproblemen in Málaga
Een soortgelijk verhaal speelt zich af in Málaga, waar het vliegveld eveneens kampt met capaciteitsproblemen door de snelle groei van het aantal passagiers. In 2023 verwelkomde de luchthaven meer dan 22 miljoen passagiers, een stijging van 21,06% ten opzichte van 2022. De groei zet zich ook voort, met een verdere stijging van 21,6% in het eerste kwartaal van 2024. Om aan deze groei te kunnen voldoen, heeft AENA een studie opgezet om Terminal T3 uit te breiden. Na de uitbreiding met deze laatste terminal in 2010 en een tweede landingsbaan in 2012 heeft vliegveld Málaga-Costa del Sol een capaciteit van ongeveer 27 miljoen passagiers per jaar. Al is die capaciteit nog niet overschreden, de luchthaven kampt met problemen vanwege personeelstekorten en gebrek aan investeringen.