The New York Times beveelt twee Spaanse plekken aan om te bezoeken in 2021

door admin
The New York Times beveelt twee Spaanse plekken aan om te bezoeken in 2021

Vanwege de coronapandemie veranderde de krant haar aanpak. De lijst heet nu ‘52 Places to Love in 2021‘ en de bestemmingen werden door lezers gekozen in plaats van door de redactie. Elk jaar komen er wel Spaanse bestemmingen voor in de lijst. Zo werden vorig jaar drie bestemmingen gepromoot: Asturië, het Balearische eiland Menorca en Val d’Aran in de Catalaanse Pyreneeën. Een jaar eerder werd de provincie Cádiz aanbevolen en in 2018 stonden Sevilla en wijnregio Ribera del Duero in het zonnetje. 

Voor 2021 kiezen lezers van de Amerikaanse krant voor de Camino de Santiago en de Andalusische stad Córdoba. De keuze voor de wereldberoemde pelgrimsroute, die door het noorden van Spanje loopt en als eindpunt de stad Santiago de Compostela heeft, valt samen met de viering dit jaar van het Heilige jaar. Zo’n viering trekt altijd meer pelgrims dan normaal. In Heilig jaar 2016 liepen 278.041 pelgrims de route. ‘Een ervaring die meer over het zelf gaat dan over een selfie’ is de begeleidende tekst van lezer Sam Mixauch uit Minnesota.

Andalusië en Córdoba

Andalusië werd al vaker uitverkoren in de lijst door The New York Times. In 2019 was het de provincie Cádiz, in 2018 de stad Sevilla en in 2017 stond Antequera in de lijst. Over Córdoba schrijft lezer Fernando Moreno Reyes uit Madrid dat je er ‘de geschiedenis kunt aanraken’ en dat er een magische coëxistentie van Arabische, Joodse en christelijke cultuur aanwezig is. Bovendien heeft de stad meer UNESCO-werelderfgoedlocaties dan enig ander. Dan zijn er nog de beroemde met bloemen versierde patios die in het voorjaartijdens het Festival de Patios te bezoeken zijn.

Andere selectieprocedure vanwege corona

In het licht van alle reisbeperkingen wereldwijd schrijft de krant over de veranderde aanpak: “In 2021 worden we geconfronteerd met onzekerheid. Met de recente beschikbaarheid van vaccins kan de reisindustrie – die miljoenen banen oplevert en cruciaal is voor de wereldeconomie – misschien weer opleven. Maar het is moeilijk om te voorspellen wanneer en waar die heropleving zal beginnen. En het publiceren van zo’n lijst kan lijken alsof de krant mensen ertoe aanzet om te gaan reizen terwijl er zoveel mensen lijden. Daarom besloot de redactie de focus van de lijst te veranderen en koos de lezer als nieuwe informatiebron. In plaats van onze medewerkers en correspondenten te sturen, hebben we ons gericht op een andere groep gepassioneerde reizigers, onze lezers, en hen gevraagd naar hun favoriete plekken en waarom deze de moeite waard zijn om in de lijst te worden opgenomen”.

Meer dan 2.000 lezers reageerden. Na het maken van de selectie, interviewde een groep journalisten de de deelnemende lezers. De uiteindelijke beslissing is een combinatie van de voorstellen van de lezers en die gesprekken

Dit vind je misschien ook leuk