Fashion Sharing nieuwste trend in Spanje

door admin
Fashion Sharing nieuwste trend in Spanje

Eindeloos shoppen in winkelstraten is er in coronatijden niet bij. Ook als Covid-19 achter ons ligt, is het maar de vraag of dit terugkomt. Het concept van een nieuwe garderobe middels ‘fashion sharing’ heeft een enorme boost gekregen in Spanje.

‘Fashion sharing’ werd bedacht door het Amerikaanse bedrijf Rent the Runway en dateert uit 2009. Na ruim tien jaar heeft het bedrijf ruim 6 miljoen klanten over de hele wereld. Dit concept van het huren van kleding werd een aantal jaar geleden in Spanje geïntroduceerd en wordt gezien als dé nieuwe trend in modeland.

De ‘fast fashion’-industrie is verantwoordelijk voor de productie van zo’n 100 miljard kledingstukken per jaar. Veel kopers dragen hun kleding steeds korter omdat de kwaliteit minder is en er meer behoefte is aan elk seizoen een nieuwe garderobe. Uit onderzoek onder consumenten in Spanje bleek dat 75 procent van de items in de kledingkast het laatste jaar niet tot nauwelijks is gedragen.

Spaanse bedrijven combineren beste van twee werelden

Dat het beste van beide trends samen kan gaan, bewijzen twee Spaanse bedrijven volgens de nieuwssite Voz Populí. Pantala verhuurt elke maand designerkleding van Spaanse ontwerpers. Pantala biedt exclusiviteit doordat het lidmaatschap – in de vorm van een abonnement – alleen op basis van uitnodiging gaat. Voor 69 euro per maand leent de klant een vast aantal kledingstukken. Als iemand zo verliefd op een item is geworden dan kan het kledingstuk met korting worden gekocht.

Ecoadicta is een ander Spaans bedrijf dat op basis van dit principe opereert. Een paar jaar geleden startte Ecoadicta met het doel om verantwoord kledinggebruik te stimuleren. Ook voor dit bedrijf sluit je een abonnement van 39.99 euro af om elke maand van andere kleding te kunnen genieten. Voor dit bedrag mag de klant zestig kledingstukken per jaar huren. Ook het wassen van kleding, het verzenden en ophalen en een verzekering voor als er iets stuk gaat hoort bij de service. Stylisten helpen de klant bij het maken van een keuze in de kleding die Ecoadicta aanbiedt.   

Succes mede dankzij coronapandemie

Dat dit concept werkt, blijkt uit de nieuwe klanten die beide bedrijven in 2020 erbij hebben gekregen. Ecoadicta heeft bijvoorbeeld de omzet met bijna 24 procent zien stijgen sinds het begin van de coronapandemie. Niet alleen het aantal klanten en de omzet nemen toe, ook het aantal modemerken dat zich aansluit bij dit soort diensten is de afgelopen maanden gestegen.

Virusvrij en veilig winkelen, tijd en geld besparen, steeds een nieuwe garderobe, respect voor het milieu en steun voor de Spaanse modesector zijn volgens Voz Populí verschillende redenen waarom het huren van kleding een goed idee is en waarom dit hét concept van de toekomst is.

Dit vind je misschien ook leuk