Het blijkt een van de meest stressvolle dingen voor vliegtuigpassagiers te zijn: de grootte van hun handbagage. Vooral bij lowcostmaatschappijen. Omdat er geen specifieke maatregelen van kracht zijn en het de luchtvaartmaatschappijen zelf zijn die de limieten bepalen, vinden de meeste reizigers het moeilijk om te weten welke afmetingen en gewicht precies zijn toegestaan. Vaak zijn ze zich er niet van bewust dat als ze handbagageregels overschrijden. Dit kan leiden tot een verhoging van de uiteindelijke prijs van het ticket.
Ook bij de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair draagt het bagagebeleid bij aan het succes. De Ierse luchtvaartmaatschappij is een van de populairste low-cost opties voor gebruikers die op zoek zijn naar goedkope vluchten. De luchtvaartmaatschappij staat in de handbagageregels een kleine tas toe van 40 cm x 20 cm x 25 cm. Wie kiest voor priority boarding mag een grote bagage van 55 cm x 40 cm x 20 cm meenemen, die tot 10 kg mag wegen. Als de maatschappij het gepast vindt, zal de handbagage in het ruim meereizen, zonder extra kosten voor de passagier. Handbagage die de toegestane afmetingen overschrijdt, wordt zeker buiten de cabine gelaten, overgebracht naar het ruim. En daarvoor moet wel worden betaald.
Strenge controle op vlucht naar Tenerife
De Britse krant The Daily Mail meldt de getuigenis van journaliste Emily Chaplin. Zij zag dat een aantal passagiers 46 pond (meer dan 53 euro) moest betalen omdat hun bagage niet aan de afmetingen voldeed. Dat was vlak voordat ze aan boord gingen van een Ryanair-vlucht tussen Birmingham en Tenerife op 6 mei. Na het passeren van de beveiliging moesten passagiers hun handbagage opmeten. Volgens de journaliste moesten 13 passagiers extra betalen om aan boord te mogen gaan.
Europees Parlement
Nu stelt elke luchtvaartmaatschappij zijn eigen afmetingen en prijzen vast. Met het oog op de chaos die deze situatie kan veroorzaken, heeft het Europees Parlement in oktober 2023 een petitie ingediend. Ze wil gemeenschappelijke handbagageregels vaststellen voor alle luchtvaartmaatschappijen. Een maatregel die in overeenstemming moet zijn met wat de Europese instelling 9 jaar geleden heeft bepaald. Handbagage is een “onmisbaar element”, waarvoor geen “prijstoeslag” moet gelden.
Onrechtmatige kosten voorkomen
Hoewel er nog geen datum is voor de inwerkingtreding van de nieuwe wet, is de verwachting dat de toepassing ervan zal leiden tot een gelijk speelveld tussen luchtvaartmaatschappijen. Om daarmee “onrechtmatige en ongerechtvaardigde kosten” te voorkomen. De International Air Transport Association (IATA) stelt dat handbagage niet groter mag zijn dan 55 cm x 35 cm x 20 cm. Bovendien mag het gewicht niet meer zijn dan 8 kilo.
Lees ook: Spanje wil Vueling beboeten wegens handbagagebeleid