In de vroege ochtenduren brak er een verwoestende brand uit op het schip, dat sinds 2000 nabij het Santa Catalina-park lag. De brandweer van de stad kwam snel ter plaatse om het vuur te bestrijden en gebruikte daarbij liefst 8.000 liter water. Hoewel de exacte oorzaak van de brand nog onbekend is, wordt opgemerkt dat daklozen regelmatig de plek gebruikten als onderdak.
Oproep tot snelle wederopbouw
De Canarische Vereniging van Maritieme Verzamelaars betuigt diepe spijt over het tragische incident. Daarbij roept ze de autoriteiten op tot een snelle wederopbouw van het historische schip. Ze dringen ook aan op krachtige en dringende actie voor het behoud van het maritieme en havenerfgoed.
Historische betekenis van La Niña
Het verbrande schip werd in 1992 in Galicië gebouwd volgens de plannen van kapitein Carlos Etayo. Het is een replica van “La Niña III”, dat deelnam aan de beroemde expeditie onder leiding van Christopher Columbus naar Amerika. De replica herinnert toeristen aan de Spaanse verovering van Amerika.
Op 3 augustus 1492 vertrok Christoffel Columbus – na lang onderhandelen met de Katholieke Koningen – vanuit de haven van Palos de la Frontera, in Huelva. Maar voordat hij voet aan wal zette in ‘Las Indias’, zette Columbus koers naar de Canarische Eilanden. Hij bezocht La Gomera en maakte later een tussenstop op Gran Canaria, waar hij het roer van een van de schepen, La Pinta, repareerde en de oorspronkelijke driehoekige zeilen verving door vierkante zeilen.
Deze reproductie van het schip van Columbus herinnerde aan de belangrijke rol die de stad speelde tijdens de reis van de navigator. En het is dat de admiraal tijdens drie van zijn reizen in LAs Palmas de Gran Canaria was.
Toekomst van het maritieme erfgoed
Met de vernietiging van deze historische replica staat de stad voor de uitdaging om het verlies te verwerken en te bepalen wat er nu met de site moet gebeuren. Het herstel van het schip en het behoud van het maritieme erfgoed worden dringende kwesties waar de autoriteiten aandacht aan moeten besteden.