Recycling wordt steeds belangrijker voor milieubehoud. De plasticvervuiling is alarmerend en tast niet alleen de gezondheid van onze ecosystemen aan, maar ook die van de mens. Statiegeld op plastic flessen kan een bijdrage leveren aan de plasticvervuiling door de consument te belonen.
In Spanje is statiegeld nog niet in alle steden en niet in alle supermarkten geïmplementeerd. Maar naarmate meer regio’s en bedrijven zich bij deze trend aansluiten, kan het een grotere positieve impact op het milieu hebben. En het ecologisch bewustzijn van de samenleving vergroten. Daarnaast levert het financieel voordeel op.
De eerste flessenautomaat in Spanje
Sinds 2018 heeft de supermarktketen Spar een precedent geschapen door de eerste ‘flessenautomaat’ op de Canarische Eilanden te installeren. Daarna volgden verschillende andere vestigingen in de regio.
Op Gran Canaria hebben El Tablero en La Ballena deze automaten geïmplementeerd, die consumenten de kans bieden om hun plastic en aluminium verpakkingen te recyclen in ruil voor betaling. Op Tenerife hebben vier La Hucha supermarkten deze automaten in 2019 geïntroduceerd, waarbij een vergoeding van drie cent wordt gegeven voor elke fles die wordt ingeleverd. Deze vergoeding kan worden ingewisseld voor producten van de supermarkt zelf, waardoor klanten worden aangemoedigd om bewuster en actiever te recyclen.
Supermarkten die statiegeld betalen
Behalve de Canarische Eilanden zijn er meer regio’s die deze milieuvriendelijke oplossing heeft ingevoerd. Steden zoals Zaragoza, La Rioja, Vizcaya, Asturias, Pontevedra, Toledo, Catalonië, Murcia, Jaén, Sevilla en Cádiz bieden ook de mogelijkheid om verpakkingen te recyclen in ruil voor beloningen. Deze landelijke uitbreiding weerspiegelt een groeiend milieubewustzijn. En het erkent het belang om mensen aan te moedigen deel te nemen aan duurzame handelingen.
Statiegeld in Europa
Het recyclinginitiatief via de flessenautomaten is niet beperkt tot regionale supermarkten in Spanje. Grote Europese ketens zoals Lidl en Aldi gebruiken deze automaten ook in hun winkels, vooral in landen zoals Ierland. In het geval van Lidl bedraagt de vergoeding voor elke gerecyclede verpakking 10 cent, met een maximum van twee euro per transactie. Deze aanpak bevordert niet alleen recycling onder klanten, maar versterkt ook het imago van deze ketens als maatschappelijk verantwoorde bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid.
Voordelen van ‘omgekeerde recycling’
Het omgekeerde recyclagemodel biedt meerdere voordelen. Ten eerste vermindert het aanzienlijk de hoeveelheid plastic en aluminium afval (blikjes) die op stortplaatsen of, erger nog, in onze oceanen terechtkomen. Ten tweede bevordert het een cultuur van recycling en duurzaamheid onder consumenten. Zij zijn daardoor meer bewust van de impact van hun consumptiegewoonten. Door beloningen aan te bieden, vergroten deze programma’s bovendien de loyaliteit van klanten ten opzichte van winkels die deze praktijken toepassen. Zo ontstaat er een positief verband tussen verantwoorde consumptie en tastbare voordelen.
Lees ook: 15.000 vrijwilligers ruimen zwerfafval op voor Wereldmilieudag