Korte vluchten geschrapt en nachttreinen terug: Spanje kiest voor duurzaam

door Else BeekmanElse Beekman
Een koffer staat in het gangpad van een nachttrein. Spanje wil meer nachttreinen en minder korte vluchten

Spanje zet een grote stap richting duurzamer vervoer. Op 9 oktober keurde het parlement de Wet Mobiliteit Spanje goed. Met deze nieuwe wet wil de regering de uitstoot reduceren en tegelijkertijd goede mobiliteit voor alle burgers garanderen. De wet is bovendien een belangrijke stap om bijna 10 miljard euro aan Europese steun te krijgen.

Een opmerkelijke verandering is dat Spanje het aantal korte binnenlandse vluchten wil terugdringen. Als er als alternatief een treinverbinding is die minder dan 2,5 uur duurt, mag er geen vlucht meer worden aangeboden. Voor vluchten die aansluiten op internationale routes geldt hierop een uitzondering.

Daarnaast wil de Spaanse overheid de nachttrein terugbrengen. Er komt een onderzoek naar nieuwe internationale treinverbindingen, bijvoorbeeld met Frankrijk en Portugal. Zo moeten nachttreinen opnieuw een serieus alternatief worden voor het vliegtuig.

Renfe introduceert nieuwe nachttrein in Europa

Nieuwe regels voor auto’s en laadpalen

Ook het autoverkeer verandert. De milieulabels van de Spaanse verkeersdienst (DGT) worden aangepast. Voortaan telt naast welk type auto je rijdt ook hoeveel CO₂ je uitstoot. Dat kan gevolgen hebben als je met je auto milieuzones in wilt.

Tankstations worden verplicht om minstens één snellaadpunt te hebben voor elektrische auto’s. Zo’n laadpunt moet een vermogen hebben van minimaal 150 kilowatt. In totaal moet er per tankstation 400 kilowatt beschikbaar zijn.

Duurzaam naar het werk

Bedrijven krijgen ook nieuwe verantwoordelijkheden. Vanaf nu moeten bedrijven met meer dan 200 werknemers (of 100 per ploegendienst) een plan hebben om het woon-werkverkeer duurzamer te maken. Tot nu toe gold die plicht alleen voor grotere bedrijven.

In die plannen moeten manieren komen om medewerkers te stimuleren om te fietsen, te lopen, het openbaar vervoer te gebruiken of bijvoorbeeld samen te reizen via carpooling of deelauto’s.

Spanje verbiedt reclame voor korte vluchten en benzineauto’s

Betere bussen, kortere reistijden

De wet wil ook het busvervoer tussen regio’s verbeteren. Reistijden moeten omlaag en er komt vaste financiering voor het openbaar vervoer. Alle bushaltes blijven behouden in dorpen waar geen ander vervoer beschikbaar is.

Daarnaast wordt busvervoer aantrekkelijker gemaakt met een korting van 20% op de ticketprijzen voor regionale lijnen.

Europese eis, Spaans voordeel

Deze wet komt er niet zomaar. De Europese Commissie had de wet als voorwaarde gesteld voor het beschikbaar stellen van miljarden aan coronaherstelfondsen. Spanje voldoet nu aan die eis en kan dat geld gebruiken om het vervoer groener en moderner te maken.

Voor inwoners, vakantiegangers en expats betekent dit op termijn vooral meer treinopties, minder vervuilend verkeer en betere verbindingen – zowel in de stad als op het platteland.

In deze Spaanse stad is micromobiliteit het hoogst van heel Europa