In de eerste plaats om geld te besparen, zeker nu de brandstofprijzen zo gestegen zijn; in de tweede plaats vanwege comfort en snelheid; en in de derde plaats vanuit een verantwoordelijkheid voor het milieu.
Volgens een onderzoek van de leverancier Tier Mobility maakt 30% van de Spanjaarden gebruik van micromobiliteitsvoertuigen voor verplaatsingen in de stad, wat betekent dat Spanje het Europese land is met het hoogste percentage gebruikers van micromobiliteit.
Madrid is de Europese stad met het hoogste percentage gebruikers van stedelijke mobiliteit. 43% van de inwoners zegt actief gebruik te maken van dit type voertuig en 38% van de ondervraagden zegt gebruik te willen maken van micromobiliteitsproducten en -diensten om zich in de stad te verplaatsen.
Bereidheid van Spanjaarden om over te stappen is hoog
Volgens het onderzoek is Spanje het land waar de meeste burgers elektrische scooters (19%) en elektrische fietsen (16%) zouden willen gebruiken als alternatief voor voertuigen met verbrandingsmotor. 26% van de ondervraagden zegt bereid te zijn om het zonder verbrandingsauto’s te stellen in ruil voor dit soort alternatieven op het gebied van micromobiliteit. Toch staan de Spanjaarden nog steeds op de tweede plaats na de Polen wat autobezit per hoofd van de bevolking betreft, met 76% van de mensen die een eigen auto bezit.
In het onderzoek werden de mobiliteitsgewoonten in 36 steden in 14 Europese landen geanalyseerd. Na Spanje volgen Italië en Frankrijk, met respectievelijk 28% en 25%, wat het gebruik van stedelijke micromobiliteit betreft. Ook Italianen (25%) en Fransen (24%) zijn bereid hun privéauto te parkeren, terwijl gebruikers met 11% in het VK het minst bereid zijn.
Elektrische scooter
Spanje is na Polen het op één na populairste land in Europa voor elektrische scooters. Scooterrijders zien vooral gebruiksgemak als een van de belangrijkste voordelen, dat geeft 53% van de ondervraagden aan. 50% noemt het comfort, 49% van de ondervraagden noemt de gebruikskosten als reden voor het gebruik van de scooter. Daar staat tegenover dat de Spanjaarden de Europeanen zijn die zich de meeste zorgen maken over de veiligheid bij het gebruik van deze ‘vehículos de movilidad personal’ ofwel VMP’s (36% van de ondervraagden bevestigt dit), gevolgd door de Finnen (29%) en de Britten (26%).
Het grootste punt van zorg is het gebrek aan bescherming van deze voertuigen tegen het overige wegverkeer (75%), gevolgd door het gebrek aan goede infrastructuur voor geïntegreerd verkeer in de stad (64%) en het gebrek aan kennis van de regels en voorschriften (49%).