Madrid-Barajas klimt naar top-15 van ’s werelds drukste luchthavens

door admin
Madrid-Barajas

De Spaanse hoofdstad heeft zich in 2023 gevestigd als een van de meest drukbezochte luchtvaartknooppunten ter wereld, na een jaar van normalisatie in het mondiale luchtverkeer. Het vliegveld Madrid-Barajas steeg zeven posities ten opzichte van 2019.

Het afgelopen jaar stond de luchthaven van Madrid op de vijftiende plaats wereldwijd wat betreft passagiersverkeer. Voor de pandemie bekleedde de Spaanse hoofdstad nog de 22e positie, volgens de gegevens van de International Airports Council (ACI). Dit betekent een indrukwekkende stijging van zeven plaatsen sinds 2019.

Herstel na de pandemie

De betekenis van deze cijfers ligt in het feit dat 2023 een jaar was van vrijwel volledige normalisatie in het wereldwijde luchtverkeer. Uitdagingen waren er wel, maar die verschilden sterk van die tijdens de pandemie. Denk aan de impact van de oorlogen in Oekraïne en Gaza en diverse stakingen in Europa.

“De cijfers zijn bijna hersteld van de pandemie en de regionale verschillen zijn verdwenen”, verklaarde gisteren de directeur-generaal van de ACI, Luis Felipe de Oliveira. Hij verwees ook naar de volledige heropening van markten zoals China. Dit verklaart een wereldwijde stijging van 30,5% in het aantal reizigers tot 8,7 miljard mensen, hoewel dit nog steeds 5,8% lager is dan in 2019.

Volgens de ACI is de wereldwijde toename te danken aan “de heropening van de Aziatische markten en de groeiende neiging om te reizen ondanks de macro-economische situatie”.

Het belang van handhaving

Madrid-Barajas stond al op de vijftiende positie in 2022. Echter dat de luchthaven deze positie wist te handhaven is opmerkelijk. Alle luchthavens ter wereld opereren namelijk weer zonder beperkingen, ongeacht of de binnenlandse vraag volledig is hersteld of niet.

In 2023 verwerkte Adolfo Suárez Madrid-Barajas 60,18 miljoen passagiers, volgens de gegevens van ACI, die overeenkomen met de cijfers van Aena voor commerciële vluchten. Dit betekende een stijging van 19% in 2023, maar nog steeds 2,5% lager dan in 2019. In de eerste helft van het jaar zag de Spaanse hoofdstad een toename van 11% en een groei van 8% in verkeer sinds de pandemie.

Concurrentie in West-Europa

In de competitie binnen West-Europa wordt de luchthaven van Madrid alleen overtroffen door Londen-Heathrow, Parijs-Charles de Gaulle en Amsterdam – Schiphol Airport. Frankfurt wordt ingehaald met minder dan een miljoen reizigers, maar op korte termijn kan de Duitse stad Madrid mogelijk weer inhalen.

Groei van Heathrow

In Londen heeft Heathrow de vierde plaats bereikt. Deze luchthaven verwacht dit jaar een record van meer dan 82 miljoen toeristen te bereiken. In deze luchthaven heeft het Spaanse Ferrovial nog steeds een belang van 25%. Als is wel de verkoop van 19,75%  aangekondigd voor 2 miljard euro.

Wereldwijde ranglijst

Op wereldschaal was de luchthaven van Atlanta de drukste, met voor het eerst sinds Covid meer dan 100 miljoen gebruikers. De verdeling van de 20 drukste luchthavens weerspiegelt de regio’s die de industrie domineren. Acht daarvan bevinden zich in de VS (waarvan vijf in de top tien), met een binnenlands verkeersaandeel tussen 70% en 95%. Europa heeft zes luchthavens in de top 20 (inclusief Istanboel). Azië heeft er ook zes, inclusief Dubai, dat op weg is om Atlanta te overtreffen.

Lees ook: Spaanse luchthavens verbreken opnieuw alle records

Dit wil je misschien ook lezen