Málaga krijgt eigen luxe jachthaven met Marina de San Andrés

door Judith Goeree
Puerto San Andres Málaga

Málaga krijgt met de Marina de San Andrés zijn eigen Puerto Banús. De luxe jachthaven met bijna 600 ligplaatsen, een investering van 44 miljoen euro en een geschatte impact van 782 miljoen euro moet het imago van de stad op de Costa del Sol naar een hoger plan tillen.

Ligging vlak bij het centrum

De marina komt aan de westkant van de haven, bij de wijk El Bulto en naast het geplande Auditorio de la Música. Daarmee ligt het project op loopafstand van het historische centrum van Málaga. Het ontwerp is gemaakt door het architectenbureau Estudio Seguí. De jachthaven maakt deel uit van het Plan Especial del Puerto de Málaga, dat de afgelopen jaren al leidde tot de opening van Muelle Uno en de Palmeral de las Sorpresas, een groot openbaar wandel- en recreatiegebied in de haven van Málaga, geopend in 2011.

Economische motor

Volgens de ontwikkelaar Marina Málaga San S.L. zorgt de jachthaven tijdens de vijftigjarige concessie voor een totale sociaaleconomische impact van 782 miljoen euro. Dat komt neer op gemiddeld 15,6 miljoen per jaar. De Autoridad Portuaria van Málaga profiteert met naar schatting 146,9 miljoen euro aan havengelden en tarieven.

Nieuwe stedelijke kern

Het project biedt meer dan ligplaatsen alleen. Er komen zeven commerciële gebouwen met in totaal 3.000 m² ruimte, een nautisch complex met jachtclub en zeilschool, een droogdok van 5.000 m² en een controletoren. In totaal zijn er 451 parkeerplaatsen, waarvan 146 ondergronds.

Met terrassen, pergola’s en groen moet de promenade rond de marina een levendige plek worden. Door de lage bebouwing en open ruimtes blijft er visuele verbinding tussen stad en zee.

Concurrent voor Marbella

Met de komst van de Marina de San Andrés betreedt Málaga het luxe nautische toerismecircuit dat tot nu toe vooral door Marbella met Puerto Banús werd gedomineerd. De jachthaven trekt naar verwachting vermogende bezoekers en creëert honderden banen in de bouw, horeca, nautische dienstverlening en detailhandel.

Uitvoering en planning

Na jaren van administratieve stappen is het project nu in de eindfase beland. Het gedetailleerde stedenbouwplan is definitief goedgekeurd. Als de vergunning snel wordt verleend, kan de bouw nog dit jaar starten. De werkzaamheden duren minimaal drie jaar. De oplevering wordt verwacht eind 2028 of begin 2029.

Málaga als moderne metropool

De plannen voor Marina de San Andrés staan niet op zichzelf. Málaga is bezig met een grote transformatie tot een moderne metropool, met projecten die de stad klaarstomen voor de toekomst. De metro wordt doorgetrokken richting Hilera en er is een nieuw ziekenhuis in aanbouw. Aan de westkant krijgt het voormalige industrieterrein La Térmica een tweede leven als woonwijk met ruimte voor winkels en publieke voorzieningen.

Ook op het gebied van wonen zet Málaga stappen. In de sector Universidad verrijzen nieuwe sociale huurwoningen, terwijl het ambitieuze Distrito Zeta ten noorden van de stad inzet op betaalbare en duurzame huisvesting. Tegelijk krijgt de stad een groene impuls met een ecologische corridor langs de Guadalmedina en de vernieuwde promenade van Pedregalejo.

Luxe én leefbaarheid

Waar de marina inspeelt op vermogende bezoekers en luxe nautisch toerisme, leggen andere projecten juist de nadruk op betaalbare huisvesting en betere mobiliteit. Daarmee kiest Málaga naar eigen zeggen voor een evenwichtige ontwikkeling waarin de stad niet alleen kiest voor luxe en groei, maar ook voor leefbaarheid en het behoud van zijn historische erfgoed.

Dit witte dorp in Málaga is bij de 50 beste plekken ter wereld om te wonen