Málaga strijdt voor kustroute Mediterrane trein

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Málaga strijdt voor kustroute Mediterrane trein

De gemeente deed het voorstel in nauwe overeenstemming met de lobbygroep Ferrmed. In november vorig jaar stelde het ministerie van Binnenlandse Zaken bij de Europese Unie een route door het binnenland van Andalusië naar eindstation Algeciras voor, in plaats van langs de zuidelijke kust.

Binnenland

De route zou volgens het eerdere plan Barcelona met Valencia, Alicante en Almería verbinden en van daaruit naar Granada en Sevilla gaan om te eindigen bij Algeciras.

De autoriteiten langs de Costa del Sol en de Junta de Andalucía reageerden vorig jaar verontwaardigd, omdat de voor de Spaanse economie zo belangrijke kust volledig overgeslagen zou worden.

Kosten

De kosten voor de route langs de kust via de steden Almería, Motril, Málaga, Marbella en Algeciras, plaatsen waar tevens stations zouden moeten komen, bedragen naar schatting 7,5 miljard euro.

Voor het totale project, dat omstreeks 2020 moet zijn afgerond, wordt 51,3 miljard euro uitgetrokken. 10 tot 20 procent hiervan wordt betaald door de Europese Unie.

Kustoptie

Volgens de gemeente Málaga zitten er enkele voordelen aan de kustoptie, zoals dat de verbinding niet tot 1.000 meter boven zeeniveau hoeft te stijgen en dat de spoorlijn grotendeels de al bestaande tolweg A7 kan volgen.

Ook zou dan eindelijk Marbella, de enige Spaanse stad met ruim 100.000 inwoners die nog niet over een treinstation beschikt, per trein te bereiken zijn.

Het enige probleem dat nog moet worden opgelost is hoe de verbinding tussen het gebied ten oosten van Málaga met de westelijke Costa del Sol dóór de stad tot stand kan worden gebracht.

Twee spoorlijnen

De Corredor Mediterráneo gaat, zoals de plannen er nu uitzien, twee spoorlijnen krijgen: een voor goederenvervoer en een voor het transport van passagiers. Naar verwachting zullen passagiers worden vervoerd per hogesnelheidstrein.

Het westelijk van Málaga gelegen gedeelte van de treinroute zou negen tunnels en tien viaducten tellen. Ferrmed rechtvaardigde de hoge kosten van de lijn door te benadrukken hoe goed deze zal zijn voor de economie langs de zuidkust.

Bron: The Olive Press (papieren editie), La Opinión de Málaga, Málaga Hoy