Onderzoek treinongeluk Santiago de Compostela niet onafhankelijk

door admin
Onderzoek treinongeluk Santiago de Compostela niet onafhankelijk

Het spoorwegbureau is van mening dat de Spaanse Onderzoekscommissie van Spoorwegongelukken (CIAF) ‘nagelaten heeft de onafhankelijkheid van het onderzoek te waarborgen.’ Dit stond in een rapport dat afgelopen donderdag werd gepubliceerd door de Vereniging van Slachtoffers van de Alvia 04155.

190 km/h

De hogesnelheidstrein Alvia van Madrid naar Ferrol (La Coruña) ontspoorde op 24 juli 2013 in een bocht bij de wijk Angrois, een buitenwijk van Santiago de Compostela. De trein reed 190 kilometer per uur, waar de toegestane snelheid 80 is.

Menselijke fout

In het rapport worden vraagtekens gezet bij het feit dat het onderzoek van de CIAF ‘zich concentreert op de directe oorzaak van het ongeluk, een menselijke fout’, maar ‘geen antwoord geeft op de vraag naar de diepere oorzaken van het ongeluk.’

Belangenconflict

De ERA heeft geconcludeerd dat het onderzoek van de CIAF niet is uitgevoerd volgens de overeengekomen normen binnen de EU en dat ‘aan de plicht om ongelukken te onderzoeken niet op juiste wijze is voldaan.’ De organisaties Renfe en Adif waren namelijk zelf deel van het onderzoeksteam, wat leidt tot een ‘belangenconflict’. Bovendien zaten er mensen in het team die direct bij het ongeluk betrokken waren. Ook de onpartijdigheid van Ineco wordt in twijfel getrokken. Dit is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de veiligheid van de spoorlijn.

Onafhankelijk

De CIAF heeft hierop gereageerd met het bericht dat de analyse van het ongeluk en de oorzaken hiervan ‘van goede kwaliteit is, zowel op technisch als op uitvoerend niveau’. De voorzitter van het onderzoeksteam, Vicente Rallo, heeft een verklaring afgegeven aan EFETelevisión dat de commissie volledig ‘onafhankelijk’ is van het Ministerie van Openbare Werken en Transport, van Renfe en van Adif. En hij verwerpt dat het onderzoek niet afhankelijk zou zijn.

Verzoek om ontslag

‘Wij zijn tevreden met de conclusie’ die de onderzoekscommissie heeft gemaakt, bevestigt Rollo. Hij vindt dat er ‘niets verbeterd’ had kunnen worden aan het onderzoek naar het dodelijke ongeluk. Verder is hij niet bereid om in te gaan op het verzoek om het ontslag van de Minister van Openbare Werken en Transport gedaan door de vereniging van slachtoffers van het ongeluk na de uitspraak van de ERA.

Volgens de  CIAF was de betrokkenheid van de veiligheidsmedewerkers van Adif en Renfe bij het onderzoek slechts voor het insturen van hun rapporten en het aanvullen van algemene informatie. Ze zouden verder bij geen enkele andere fase van het onderzoek betrokken zijn geweest.

Dit vind je misschien ook leuk