De vakantie van Ryanair-passagiers in Spanje op weg naar Tenerife veranderde in een nachtmerrie. Na een blikseminslag zaten de reizigers maar liefst vier uur vast in het toestel, zonder enige vorm van eten of drinken. Dit is het tweede incident op vliegveld Lavacolla in Santiago de Compostela met een Ryanair vlucht in slechts drie dagen tijd.
Het drama begon zondagmiddag toen vlucht FR4291, die om 15:50 zou vertrekken, getroffen werd door een bliksem. De passagiers, onder wie een zwangere vrouw en kleine kinderen, moesten vier uur lang in het vliegtuig wachten. Ondertussen liet Ryanair technici controleren of de schade gerepareerd kon worden. Pas om 19:15 werden de passagiers uiteindelijk terug naar de terminal gestuurd om daar verder te wachten.
Een van de passagiers vertelt: “We hebben urenlang zonder enige informatie vastgezeten. Ze hadden ons op zijn minst naar de terminal kunnen laten gaan om daar op de reparatie te wachten.” Ondertussen vroegen reizigers tevergeefs om eten of drinken. “Zelfs al wilden we betalen, we kregen niets aangeboden”, klaagt een passagier.
Blikseminslag verstoort Ryanair vlucht én retourvlucht
Het incident zorgde niet alleen voor vertraging op de heenvlucht. Ook de terugvlucht van Tenerife naar Santiago werd getroffen door de problemen. Een passagier op Tenerife legt uit: “We zagen dat de vlucht steeds als ‘vertraagd’ werd aangegeven, en pas na 19:30 kwam het nieuws dat de vlucht volledig geannuleerd was.” Uiteindelijk moesten ook deze passagiers de nacht doorbrengen in Tenerife.
Dit bericht op Instagram bekijken
Ryanair heeft in een verklaring aangegeven dat de vertraging werd veroorzaakt door “een technisch probleem na een blikseminslag” en biedt excuses aan voor het ongemak. De getroffen passagiers kregen accommodatie en transport naar en van het vliegveld aangeboden.
Tweede incident in drie dagen
Het is al de tweede keer in drie dagen dat Ryanair-passagiers in Santiago problemen ervaren. Afgelopen vrijdag moesten reizigers die naar Barcelona wilden vliegen, maar liefst negen uur wachten. Die dag werden ze geconfronteerd met twee mislukte pogingen om aan boord te gaan en een medische noodsituatie. Een passagier moest op de landingsbaan door een ambulance behandeld worden. Pas rond 23:00, negen uur later dan gepland, vertrok de vlucht uiteindelijk.
Lees ook: Ryanair handelt illegaal als het geen geprinte instapkaarten beschikbaar stelt