Schokkend prijsverschil tussen boer en supermarkt in Spanje

door Else BeekmanElse Beekman
prijsverschil

Het prijsverschil tussen bron en supermarkt in Spanje is soms schrikbarend. FACUA heeft vastgesteld dat de prijs van bepaalde basisvoedingsmiddelen in de supermarkten tot 875 procent hoger ligt dan de prijs bij de bron.

Dit is een van de conclusies uit het onderzoek van de consumentenrechtenorganisatie. In de analyse werd het bedrag dat de boer krijgt voor een product vergeleken met de prijs waartegen de consument het koopt in de supermarkt.

Dubbele etikettering

De consumentenorganisatie roept al jaren op om dubbele etikettering in te voeren, zodat consumenten kunnen zien welke prijs boeren hebben gekregen voor de producten die in de supermarkten worden verkocht. Daarmee zou de consument kunnen nagaan welke bedrijven hun winstmarges het meest opblazen. Bovendien zou het inzichtelijk maken welke bedrijven de primaire sector het meest onder druk zetten om de prijzen aan te passen.

Kostenstijging op alle fronten

De kosten voor voedingsmiddelen stijgen op alle fronten. FACUA analyseerde de prijzen voor citroenen, Fuji-appels, uien, linzen, kikkererwten, champignons, wortelen, Conference peren, Golden Delicious appels, zonnebloemolie, aardbeien, eieren en aardappelen. Uit de analyse blijkt dat de consument in de supermarkt 62 tot 875 procent meer betaalt dan de prijs die de boer ontvangt voor zijn product.

Prijsverschil te zien bij alle supermarkten

Er is niet één supermarkt die altijd de hoogste prijs heeft voor bepaalde producten. Aldi en Lidl spannen de kroon met een prijsstijging van 875 procent voor een kilo citroenen. Mercadona was de duurste supermarkt voor uien. De klant betaalde daar 430 procent meer dan de prijs die de boer aan het begin van de keten ontving. Champignons, appels en linzen waren het duurst bij Hipercor, met prijsstijgingen tussen 275 en 596 procent. In de keten van boer naar supermarkt werden de meeste producten 200 tot 400 procent duurder. De prijs voor eieren ging relatief het minst over de kop, met maximaal 141 procent bij Carrefour.

Onderzoeksmethode

De dertien vergeleken producten in dit onderzoek zijn gebaseerd op gegevens van het Spaanse ministerie van Landbouw over de prijzen die de boeren ontvangen. Voor de analyse werden de prijzen voor de eerste week van januari 2024 gebruikt. Voor het onderzoek vergeleek FACUA de prijzen in supermarkten Mercadona, Dia, Alcampo, Eroski, Lidl, Aldi, Alcampo en Carrefour op 2, 3, 8 en 9 januari 2024.