Snel toegang tot zorg: nieuwe 72-uur afspraakservice in Málaga en omgeving

door Elize van LoonElize van Loon
zorg

Vanaf maandag 17 februari implementeert het gezondheidsdistrict Málaga-Guadalhorce een nieuw systeem dat de toegankelijkheid tot zorgafspraken binnen 72 uur garandeert. Dit innovatieve systeem, dat in januari al werd gelanceerd in de gezondheidsdistricten ten noorden van Málaga, Serranía de Málaga en ten oosten van Málaga-Axarquía, zal binnenkort ook worden uitgerold in het gezondheidsdistrict van de Costa del Sol. Hiermee zal de gehele provincie kunnen profiteren van deze snelle toegang tot zorg.

Het nieuwe systeem is ontworpen om ervoor te zorgen dat patiënten binnen drie dagen een afspraak krijgen voor bijvoorbeeld een fysiek consult, een teleconsult, administratieve afspraken, of verpleegkundige zorg. Een speciaal ontworpen formulier helpt bij het selecteren van de meest geschikte afspraak al naar gelang de behoeften van de patiënt. Hierdoor kunnen  professionals in de eerstelijnszorg sneller reageren op de vraag van patiënten. Dit zorgt voor gepersonaliseerde en efficiënte zorg.

Optimale middeleninzet

Om middelen optimaal te benutten, blijft het aantal gereserveerde tijdsloten in de agenda’s van gezondheidscentra beperkt tot 7%. Door de invoer van aanvullende agenda’s en een soort trechtersystemen, komen gebruikers uit bij de juiste zorg. Dit triagesysteem stelt prioriteiten en categoriseert patiënten op basis van urgentie of zorgbehoeften.  Dit helpt bij bepalen van de ernst van de aandoening van een patiënt en het toewijzen van de juiste zorg. Deze maatregelen, samen met periodieke controles, zorgen voor een effectieve invulling van de agenda’s. Wat weer resulteert in een gestroomlijnde reactie op de zorgvraag van patiënten.

Verbetering van de toegang tot zorg

Het doel van dit nieuwe systeem is om de toegankelijkheid van een afspraak in de eerstelijnszorg binnen een maximale termijn van drie dagen te garanderen. Gebruikers krijgen binnen 72 uur een reactie over een afspraak die het beste past bij hun zorgbehoeften. Dit plan is een voorbeeld van de inzet van het Servicio Andaluz de Salud (SAS) voor hoogwaardige publieke gezondheidszorg.

Met de aanstaande implementatie van dit systeem in het gezondheidsdistrict van de Costa del Sol, zal de hele provincie Málaga binnenkort kunnen profiteren.  Het is een belangrijke stap richting van een meer toegankelijke, efficiënte en gepersonaliseerde gezondheidszorg voor alle inwoners van de provincie.

Lees ook: Groot tekort verpleegkundigen in Spanje: wat is het effect op de zorg