Veel consumenten in Spanje vinden het steeds belangrijker dat verse producten uit eigen land of streek komen. Druiven uit Peru, sperziebonen uit Kenia of tomaten uit Nederland? Klanten laten ze liever liggen. De herkomst van versproducten speelt een steeds grotere rol in het koopgedrag. Supermarkten als Lidl, ALDI, Dia en Mercadona spelen hierop in door meer te investeren in lokaal fruit, groente, vis en aardappelen.
Spanje moestuin van Europa
Het is niet verrassend dat lokaal vers zo populair is in Spanje. Het land behoort tot de grootste groente- en fruitproducenten van Europa. Van tomaten tot aardappelen, van courgettes tot paprika’s, en van perziken tot citrusvruchten: vrijwel elke Spaanse regio heeft zijn eigen seizoensproducten. Dat rijke aanbod maakt het voor supermarkten en consumenten logisch om vooral voor Spaanse producten te kiezen.
Spanjaarden kiezen voor lokaal vers
Verse producten uit eigen land zijn in Spanje favoriet bij 85 procent van de consumenten. Bijna de helft kijkt zelfs naar de specifieke regio van productie. Bovendien vindt bijna 8 op de 10 kopers het essentieel dat een product in het juiste seizoen wordt gekocht. Dat blijkt uit de zevende editie van het jaarlijks onderzoek naar verse producten ´Observatorio de los Frescos´.
Het Observatorio de los Frescos wordt in Spanje uitgevoerd door ALDI in samenwerking met het internationale onderzoeksbureau Kantar Worldpanel. Dit rapport brengt trends en voorkeuren van consumenten rond verse producten in Spanje in kaart, zoals de voorkeur voor lokale herkomst, seizoensgebonden aankopen en de rol van supermarkten als belangrijkste schakel bij de inkoop.
Het onderzoek van 2025 is gebaseerd op een enquête onder meer dan 3.200 consumenten en op koopdata van Kantar Worldpanel. De cijfers zijn methodologisch stevig, maar omdat ALDI het onderzoek initieert, geldt het vooral als een betrouwbare indicator voor trends in verse producten, niet als een volledig onafhankelijk marktonderzoek.
Supermarkten zetten vol in op seizoensproducten
Het is volop fruitseizoen in Spanje en de grote supermarktketens breiden hun assortiment zomerproducten uit. Momenteel gaat het daarbij vooral om steenvruchten, zoals perziken, nectarines, abrikozen, meloenen en watermeloenen. Ook bonito del norte (witte tonijn, Thunnus alalunga) krijgt meer aandacht als seizoensproduct. Deze tonijnsoort wordt van juni tot september met de lijn gevangen in de Cantabrische Zee, wanneer hij het dichtst bij de Spaanse kust zwemt. De vis staat bekend om zijn zachte, witte vlees en wordt vaak als vers product of in conserven van hoge kwaliteit aangeboden.
Lidl investeert fors in zomerfruit
Lidl, de derde grootste supermarktketen in Spanje, verhoogt dit jaar de aankoop van seizoensfruit met 8 procent. Lidl liet eerder al weten 70 procent van zijn tomaten lokaal te kopen. Het groente en fruit komt vooral uit Murcia, Andalusië, Catalonië en Aragón, in samenwerking met meer dan 70 lokale leveranciers. Een deel van het in Spanje geteelde fruit gaat echter naar exportmarkten zoals Duitsland, Frankrijk, het VK en Polen.
ALDI breidt inkoop seizoensfruit uit
ALDI breidt de inkoop van seizoensfruit met 30 procent uit. Het gaat onder meer om meloenen, watermeloenen en kersen uit het Valle del Jerte (Extremadura), Lleida (Catalonië) en Zaragoza (Aragón). De inkoop is aanzienlijk gestegen vergeleken met vorig jaar. Deze groei komt niet alleen door het beleid om meer lokale versproducten in te kopen, maar ook door de opening van meer dan 20 nieuwe winkels in Spanje, waarmee het aantal vestigingen boven de 480 uitkomt.
Dia focust op witte tonijn
Supermarktketen Dia investeert ruim 700.000 euro, 10 procent meer dan vorig jaar, in de aankoop van bonito del norte. De vis wordt rechtstreeks ingekocht bij visafslagen in Galicië (Vigo en Celeiro), Asturië (Avilés) en Baskenland (Getaria en Ondárroa). Hierdoor kan Dia de tonijn snel in de winkels aanbieden, vaak binnen 24 uur na vangst. De keten benadrukt dat de focus op lokale, seizoensgebonden vis deel uitmaakt van een bredere strategie om het aanbod van verse producten te verbeteren.
Mercadona kiest voor nationale aardappelen
Mercadona verhoogt dit seizoen de aankoop van aardappelen van Spaanse herkomst tot 180.000 ton, een stijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar. De aardappelen komen uit Madrid, Castilla-La Mancha, Galicië, de Canarische Eilanden en Murcia. De keten werkt samen met 2.100 productleveranciers en meer dan 14.000 niet-commerciële leveranciers. In 2024 bedroegen de totale aankopen van Mercadona in Spanje en Portugal 30,4 miljard euro, waarvan 29 miljard in Spanje.
Groeiende voorkeur voor lokaal en seizoensgebonden
Volgens Javier Cuervo, van de private UNIE-universiteit in Madrid, waarderen consumenten de kwaliteit en versheid van nationale producten steeds meer. Lokaal inkopen verlaagt kosten en stimuleert klantloyaliteit. Trends zoals kleinere huishoudens, boodschappen doen zonder auto en een grotere ecologische bewustwording versterken deze voorkeur. In de zomer verliezen verse producten bovendien sneller hun kwaliteit bij transport over lange afstanden, waardoor de keuze voor seizoensproducten aantrekkelijker wordt.
Bronnen: La Información
Dit is het beste alcoholvrije bier te koop in de Spaanse supermarkt