Spanjaarden geven minder uit tijdens feestdagen dit jaar

door Elize van LoonElize van Loon
spectaculairste kerstversiering

Volgens de Spaanse Organisatie van Consumenten en Gebruikers (OCU) zullen Spanjaarden tijdens de feestdagen dit jaar 8% minder uitgeven aan cadeaus en feestelijkheden. Dit blijkt uit recente enquêtegegevens van de OCU.

Gemiddeld geven Spanjaarden dit jaar 684 euro uit aan cadeaus en feestelijkheden rond kerstmis. Dit bedrag komt overeen met ongeveer een derde van het maandelijkse inkomen en is 8% minder dan vorig jaar.

Verminderde uitgaven aan geschenken en reizen

Vooral aan geschenken geven Spanjaarden de komende feestdagen minder uit dit jaar. De uitgaven hiervoor zullen zo’n 359 euro bedragen, vorig jaar was dat nog 391 euro. Maar ook de uitgaven voor geplande reizen en vakanties nemen af, van 107 euro vorig jaar naar 86 euro dit jaar.

Bezuinigingen op feestelijkheden en kerstloterij

In mindere mate zullen Spanjaarden bezuinigen op hun uitgaven voor feesten, diners en maaltijden. Ze verwachten 173 euro uit te geven, vergeleken met 178 euro in 2023. Daarnaast zullen ze 64 euro investeren in de kerstloterij, ook vijf euro minder dan vorig jaar.

Minder uitjes voor kerstevenementen

Verder blijkt ook dat Spanjaarden bezuinigen op uitjes voor kerstevenementen of -vieringen. Toch is 63% van plan om kerstmarkten te bezoeken (68% vorig jaar), 53% gaat uit om de Driekoningenparade te zien (60% in 2023) en 47% gaat lunchen of dineren met collega’s (50% vorig jaar). Daarnaast is 82% van plan]deel te nemen aan diners en lunches met vrienden en familie waarmee ze niet samenwonen (89% vorig jaar).

Stress en voorkeur voor online winkelen

De kersttijd kan ook stress met zich meebrengen. 50% van de consumenten denkt dat ze meer zullen uitgeven dan verwacht, en bijna 27% erkent dat ze hun cadeaus liever in januari kopen om te profiteren van mogelijke kortingen.

In elk geval zegt 35% dat het kopen van cadeaus hen veel stress bezorgt. Voor 37% van de respondenten is internet het voorkeurskanaal om cadeaus te kopen, tegenover 30% die fysieke winkels verkiezen.

Lees ook: Málaga al in de ban van zijn kerstverlichting