Spanje verwacht miljoenen klachten van ontevreden consumenten

door admin
Spanje verwacht miljoenen klachten van ontevreden consumenten

Op 14 maart kondigde de Spaanse regering de noodtoestand af waardoor allerlei evenementen en de levering van diensten niet door konden gaan. Concerten, vluchten, vakanties, sportschoolabonnementen, etc. zijn allemaal abrupt geschrapt of kunnen wekenlang niet worden geleverd waardoor officieel gezien de klant recht heeft op teruggave van zijn geld.

Interview met Spaanse Minister van Consumentenzaken

In een recent interview met El País liet Alberto Garzón, de Minister van Consumentenzaken, weten dat de regering de bedrijven ondersteunt om samen met de consument tot een overeenkomst te komen. “Als bedrijven dit niet doen dan zullen ze het geld terug moeten betalen aan de klant. Als ook dat niet gebeurt dan kan het bedrijf een sanctie verwachten,” aldus Garzón.

Uitbreiden overheidssysteem Spanje voor consumentenklachten

Afgelopen vrijdag overlegde Garzón met vertegenwoordigers uit zeventien autonome regio’s in Spanje en stelde hij voor om het overheidssysteem voor het oplossen van conflicten tussen bedrijven en consumenten uit te breiden. Het bevorderen van klanten om hun klachten neer te leggen bij de overheid – in het geval ze er niet uit komen met het bedrijf of de maatschappij – was een van de voornaamste voorstellen vanuit consumentenorganisaties.

Volgens de huidige gegevens van het ministerie zijn er nu nog nauwelijks klachten ontvangen. De minister verwacht dat dit komt omdat de de-escalatiefase pas net is begonnen. Toch verwacht het ministerie dat er in de nabije toekomst vele klachten zullen binnenkomen.

Meer hulp van autonome regio’s

Ook vroeg Garzón van de autonome regio’s om meer toezicht te houden op de markt en om hulp te bieden bij het oplossen van eventuele conflicten. Hiervoor stelde hij voor om meer inspecties in te stellen om mogelijke fraude tegen te gaan. Eerder stelde het ministerie al een maximale prijs voor mondkapjes vast om de consument te beschermen. Het Ministerie liet weten zij hetzelfde zullen doen voor andere noodzakelijke producten als dit op den duur nodig is.

Werkgroep met voornaamste organisaties van Spanje

De minister vertelde als laatst over het oprichten van een werkgroep met de voornaamste consumentenorganisaties van Spanje zoals de Facua, Ocu, Adicae, Fuci en Cecu. Deze werkgroep zal tijdens de de-escalatieperiode, en langer indien nodig, toezicht houden op wat er op de markt gebeurt, hoeveel en welke klachten er binnenkomen en hoe bedrijven hiermee omgaan.

Dit vind je misschien ook leuk