De olijfolieproductie in Italië is in zwaar weer terechtgekomen. Sinds een paar jaar daalt de productie naar minder dan de helft van de nationale vraag. kan beïnvloeden. Spanje, dat zich bewust is van het belang van olijfolie in het mediterrane dieet en voor de economie, volgt de ontwikkeling van de situatie in Italië op de voet.
Volgens Spaans mediabedrijf Olimerca komt dit omdat veel olijfgaarden verlaten zijn. Wat ertoe heeft geleid dat bijna 200,000 hectare beplant met olijfbomen in onbruik is geraakt. Daarnaast worden nog eens op 300,000 hectare minimale onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Zo kan, bij gebrek aan politieke steun, een minimumproductie te garanderen.
Olijfolie nog duurder
Producenten vrezen dat de buitenlandse vraag zal toenemen en dat dit de hoge prijzen verder. “Het is ondenkbaar, met de oplopende inflatie en het probleem van gezinnen om rond te komen, dat Italië de productiemiddelen niet volledig worden benut”, zegt Gennaro Sicolo, president van Italia Olivicola.
Hij vervolgt: “Dit is het geval met de nationale olijventeelt. Die wordt al jarenlang niet serieus genomen door de Italiaanse en EU-politiek. Zij waren ervan overtuigd dat de productie van het Oude Continent grotendeels overtollig was. De laatste twee olijfolieseizoenen, waarbij de productie werd teruggebracht tot de helft van wat werd verwacht, hebben de politiek wakker geschud. Klimaatverandering dwingt tot een koerswijziging in het belang van de consument, het grondgebied en de nationale economie”.
Gevolgen voor Spaanse markt
Door de band tussen de Spaanse industrie en de Italiaanse industrie kan de mogelijke Italiaanse catastrofe gevolgen hebben voor de prijs en het aanbod van olijfolie. Als een van de belangrijkste producenten ter wereld zich terugtrekt van de internationale markt, kan dit leiden tot een toename van de export naar landen waar het quotum niet kan worden gedekt.
Belangrijkste producenten olijfolie
Hoewel Spanje, Italië en Griekenland nog de belangrijkste producenten van olijfolie ter wereld zijn, wordt de concurrentie groter. Er zijn landen in opkomst, bijvoorbeeld Turkije, Egypte, Marokko of Algerije. Zij investeren miljoenen in de ontwikkeling van een olijfolie-industrie in hun land.
Subsidies aan olieproducenten, aanplant van nieuwe olijfbomen en betere oogsttechnieken zorgen er voor een productiestijging. Met als een gevolg een positief effect op de lokale economie; meer banen, hogere inkomens en meer gevarieerde plattelandseconomieën.