Stakingen bij treinbedrijven Renfe en Adif in maart en april

door Judith Goeree
Renfe en Adif Stakingen

De Spaanse treinvervoerder Renfe en spoorinfrastructuurbeheerder Adif kondigen stakingen aan in maart en april. Hoewel er vooralsnog geen stakingen gepland zijn voor drukke periodes zoals de Semana Santa, de Paasweek, zullen reizigers te maken krijgen met overlast op het spoor.

De geplande staking van Renfe en Adif is een reactie van de vakbonden op de aangekondigde overdracht van het Catalaanse spoorwegnet Rodalies naar de Catalaanse regering. Ook de geplande herstructurering van Renfe Mercancías, het vrachtvervoerbedrijf van Renfe, speelt mee. De vakbonden zijn het niet eens met de voorgenomen besluiten en kondigen daarom acties aan in maart en april.

Wanneer vinden de stakingen plaats?

De stakingen beginnen op 17 maart en duren tot 3 april. Er zijn in totaal zeven stakingsdagen gepland:

  • 17 maart: 24 uur volledige staking
  • 19, 24, 26, 28 maart en 1, 3 april: Gedeeltelijke stakingen (drie tijdsblokken per dag)

De tijdsblokken voor de gedeeltelijke stakingen zijn als volgt:

  • 19 maart: 06:00-09:00, 14:00-17:00, 21:00-23:00
  • 24 maart en 3 april: 06:30-09:30, 14:30-17:30, 20:30-22:30
  • 28 maart: 06:00-09:00, 13:30-16:30, 20:30-23:30

Waarom deze stakingen?

De stakingen zijn het gevolg van onvrede over de geplande wijzigingen in het Spaanse spoorwegsysteem. De vakbonden van Renfe en Adif beschuldigen de Spaanse regering ervan afspraken die in november 2023 werden gemaakt, niet na te komen. Toen werd afgesproken dat Renfe en Adif het beheer van het Rodalies-netwerk en Renfe Mercancías zouden blijven doen, zonder dat dit ten koste zou gaan van de werknemers.

Maar na een vergadering op 17 februari 2025 werd bekendgemaakt dat de R1-lijn in Catalonië zou worden uitgesloten van het Spaanse Spoorwegnet (RFIG). De R1-lijn is een van de lijnen van het Rodalies-netwerk in Catalonië, dat het regionale treinvervoer rond de stad Barcelona verzorgt. Daarnaast zou er een nieuw gemengd bedrijf buiten Renfe worden opgericht om de spoorwegoperaties in Catalonië over te nemen. De vakbonden vinden dit een breuk met de gemaakte afspraken en maken zich zorgen over de gevolgen voor de veiligheid, de kosten en de werkgelegenheid in de sector.

Wat zijn de zorgen van de vakbonden?

De vakbonden wijzen erop dat de nieuwe maatregelen kunnen leiden tot een toename van de kosten voor de burger. Ze vrezen dat het oprichten van een nieuw bedrijf, met een nieuwe president en bestuur, voor dubbele functies zorgt, wat onnodig duur is. Dit zou de schaalvoordelen van Renfe en Adif verminderen, wat uiteindelijk ten koste gaat van de efficiëntie.

Daarnaast maakt de uitsluiting van de R1-lijn van het nationale netwerk de kans op minder veiligheid en verminderde aansluiting op andere Europese netwerken groter. Ook kan de uitsluiting leiden tot sancties van de EU vanwege de schending van afspraken over Europese financiering voor spoorweginfrastructuur.

De kwestie van Renfe Mercancías

Naast de zorgen over Rodalies, richten de vakbonden zich ook op Renfe Mercancías, het vrachtvervoerbedrijf. Ze beschuldigen de regering van een verborgen privatisering van Renfe Mercancías door de oprichting van een nieuw bedrijf dat onder controle staat van het logistieke bedrijf MSC. Dit kan de toekomst van het openbare vrachtvervoer in gevaar brengen, zo waarschuwen de vakbonden. Ze wijzen op het verminderen van de operationele capaciteit en het niet deelnemen aan nieuwe aanbestedingen als signalen van de achteruitgang van het publieke bedrijf.

Wat kunnen reizigers verwachten?

De stakingen bij Renfe en Adif veroorzaken waarschijnlijk verstoringen in het treinverkeer in de komende weken. In de drukste periodes voor reizigers, zoals de Semana Santa, zijn voorlopig echter geen acties gepland. Reizigers krijgen het advies om de planning goed in de gaten te houden en mogelijk alternatieven te overwegen, vooral op de stakingsdagen.

De vakbonden blijven strijden voor hun eisen: het respecteren van de gemaakte afspraken, het behouden van de werkgelegenheid en het waarborgen van de kwaliteit van het treinvervoer in Spanje.

Lees ook: De populairste toeristische bestemmingen voor treinreizigers met AVE en Larga Distancia