Een nieuw en ambitieus plan om de circulaire economie binnen de toeristische sector van Tenerife te bevorderen maakt deel uit van de bredere ‘Tenerife Reset’-strategie. Dat is een integraal duurzaamheidsplan voor het eiland als vakantiebestemming, met een totaalbudget van 7,4 miljoen euro.
In eerste instantie heeft het eilandbestuur een investering van 450.000 euro vrijgemaakt voor de uitvoering van de eerste fase. De eerste stap binnen dit plan omvat een uitgebreide analyse van de huidige situatie. Dan volgt een routekaart om de circulaire economie in de toeristische sector te waarborgen. Daarnaast zal de lokale overheid bewustwordingscampagnes voeren en begeleiding bieden aan bedrijven in de toeristische sector om hen te ondersteunen bij de overgang naar een duurzamer bedrijfsmodel.
Periode van 15 maanden voor implementatie
Volgens Lope Afonso, vicevoorzitter van het Cabildo de Tenerife, zal de implementatie van het plan plaatsvinden over een periode van 15 maanden. Het plan bevat maatregelen voor de bedrijfswereld. Voorts richt het zich ook op opleiding en bewustmaking voor lokale bedrijven, inwoners en personeel van lokale overheden. “Deze eerste actie heeft een geraamd budget van 450.000 euro en maakt deel uit van de bredere ‘Tenerife Reset’-strategie, die gericht is op het duurzaam beheren van Tenerife als toeristische bestemming. Het totale budget van dit plan bedraagt 7.445.000 euro. Het wordt gefinancierd door de Spaanse Strategie voor Duurzaamheid,” aldus Afonso.
Plan zal volledige waardeketen omvatten
Afonso benadrukte verder dat het plan voor een circulaire economie wordt benaderd vanuit een praktisch oogpunt en dat het de volledige waardeketen zal omvatten. “Het Cabildo is vastberaden om een toeristisch model te ontwikkelen dat gebaseerd is op duurzaamheid, waardoor Tenerife niet alleen in lijn komt met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s), maar ook zijn concurrentiepositie op de internationale toeristische markt behoudt.”
Wat houdt ‘Tenerife Reset’ in?
Het plan Tenerife Reset werd in september 2020 gepresenteerd. Hier wil het eilandbestuur het toeristische aanbod van Tenerife verbeteren door te focussen op nieuwe marktsegmenten en het bieden van trainingen aan de sector. Een nieuwe communicatiestrategie moet gericht zijn op het promoten van de waarden van het eiland en duurzame beste praktijken. Daarnaast worden effectieve besluitvormingsinstrumenten ontwikkeld door gebruik te maken van toeristische intelligentiegegevens. Innovatie en technologie binnen de toeristische sector van het eiland moeten worden gestimuleerd middels een sterkere publiek-private samenwerking en betrokkenheid van de lokale bevolking.