Transavia, de low-costdochteronderneming van de Air France-KLM Groep, beschouwt Spanje als een “strategische” markt. De luchtvaartmaatschappij wil haar bekendheid en marktaandeel vergroten door in te spelen op de behoeften van reizigers naar “belangrijke bestemmingen”.
Volgens Nicolas Henin, adjunct-directeur-generaal Verkoop en Marketing van Transavia France, wil Transavia “kwalitatieve en toegankelijke” service aanbieden en zich positioneren als de voorkeursoptie voor het Spaanse publiek.
Belangrijkste markt
De Spaanse markt was goed voor ongeveer 28% van het totale verkeer van de luchtvaartmaatschappij in 2024 en is de belangrijkste markt. Om haar activiteiten in Spanje te versterken, voegde Transavia vorig jaar drie nieuwe verbindingen toe: Sevilla-Bordeaux, Granada-Amsterdam en Gran Canaria-Brussel. Daarmee kwam het aantal routes op 56.
Winter- en zomerseizoen
Transavia heeft voor deze winter 2,6 miljoen stoelen gepland in Spanje, wat neerkomt op een stijging van 15% ten opzichte van het voorgaande jaar.
In de zomer van 2025 zal de luchtvaartmaatschappij meer dan 5 miljoen stoelen van en naar Spanje aanbieden, met versterkingen op populaire routes zoals Barcelona-Paris Orly, Madrid-Paris Orly en Malaga-Paris Orly.
Duurzaamheid en vlootvernieuwing
Transavia is begonnen met de volledige vernieuwing van haar vloot en streeft naar een vloot van uitsluitend Airbus A320neo- en A321neo-toestellen. Deze verminderen de uitstoot met 15% . Daarnaast optimaliseert de luchtvaartmaatschappij vliegroutes met ‘eco-piloting’ om de kooldioxide-uitstoot per vlucht met 2% tot 3% te verminderen. Bijvoorbeeld door te taxiën met maar één motor en optimaal gebruik te maken van snelheid.
Verder zet Transavia in te recyclen en te streven naar minder afval door middel van innovatie. Jaarlijks bespaart de maatschappij 41 ton plastic door afscheid te nemen van plastic voor eenmalig gebruik.
Handbagagebeleid en klanttransparantie
Henin ging ook in op de controverse over de kosten voor handbagage. Transavia richt zich op het verbeteren van de klantervaring en transparantie over tarieven. “Er zijn geen verborgen kosten”, aldus Henin. Sinds 3 april 2024 is een stuk handbagage (40x30x20 cm) inbegrepen in alle tarieven, met een toeslag voor grotere bagage. Het nieuwe beleid biedt meer flexibiliteit en verbetert de punctualiteit, en is volgens de topman in lijn met de Europese regelgeving.