Dagelijks verkeersinfarct en frustraties aan de Costa del Sol

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Dagelijks verkeersinfarct aan de Costa del Sol met urenlange files

De zomerdrukte aan de Costa del Sol zorgde donderdagavond opnieuw voor grote verkeersproblemen. Door de start van het lange weekend rond 15 augustus, de door het hoogseizoen fors toegenomen kustbevolking, strandgangers en diverse grote concerten stonden wegen rond Marbella, Mijas, Benalmádena en Torremolinos muurvast. De situatie leidde tot kilometerslange files en veel frustratie bij automobilisten.

YouTube player

En frustratie bij automobilisten is inmiddels eerder regelmaat dan uitzondering. Op bepaalde trajecten gaat het vrijwel dagelijks mis. Denk aan de A-7 tussen Benalmádena en Fuengirola of dezelfde weg bij de tunnel van San Pedro de Alcántara. Ook op tal van invoegpunten op deze weg ontstaan regelmatig lange opstoppingen. Het grootste probleem voor deze weg is het ontbreken van een goed alternatief. Het enige mogelijke alternatief is de dure tolweg AP-7.

Tienduizenden auto’s tegelijk onderweg

Volgens de Spaanse verkeersdienst DGT werden donderdagavond negen verschillende verkeersopstoppingen gemeld in de provincie Málaga. Alleen al op de A-7 bij Nueva Andalucía ontstond een file van 12 kilometer richting Cádiz. Op de tolweg AP-7, eveneens bij Nueva Andalucía, stond het verkeer over zes kilometer vast richting Almería.

De verkeersdrukte ontstond in de namiddag, toen veel mensen terugkeerden van het strand of onderweg waren naar hun vakantiebestemming. Daarbovenop vonden op korte afstand van elkaar enkele grote evenementen plaats.

Rit van 20 minuten duurde ruim 2 uur

Een van de grootste druktemakers was het optreden van Manuel Carrasco in het Oasis Marbella Fest in San Pedro de Alcántara. Zo’n 30.000 fans kwamen daarop af. Een bezoeker beschreef de situatie als volgt: “We stonden zelfs mét tolpas uren vast. Een rit van 20 minuten duurde ruim twee uur.” En dat viel dan nog mee. Op de populaire Instagram account ‘MarbellaSeQueja’ melden talloze concertangers vertragingen van 3 tot 4 uur. Honderden automobilisten zaten als ratten in de val. Sommigen restte zelfs niets anders dan rechtsomkeert maken omdat ze het concert al niet haalden.

Ook het concert van de Spaanse band Los Secretos in Starlite Occident trok veel bezoekers. Één van hen vertelde dat hij ruim vier uur onderweg was tussen Málaga en Marbella en uiteindelijk onverrichter zake weer terug moest keren: “De keuken van het restaurant was al dicht. We zijn teruggereden zonder concert. Hopelijk lukt het volgend jaar.”

Branden en ongelukken verergerden de chaos

Bovenop de verkeersdrukte speelden ook pechgevallen en ongevallen een rol. Op de A-7 tussen Torremolinos en Benalmádena veroorzaakte een autobrand een file van zeven kilometer richting Cádiz. Een vergelijkbare situatie deed zich voor op de AP-7 bij Torremolinos richting Almería.

In Mijas zorgde de opeenhoping van voertuigen op de A-7 voor opstoppingen tussen kilometerpaal 1023 en 1021. In Málaga zelf liep het vast in Campanillas, waar een ongeluk op de A-357 richting Cártama leidde tot zes kilometer file.

315.000 extra verplaatsingen verwacht

De verkeersdienst verwachtte vooraf al zo’n 315.000 extra verplaatsingen in de provincie Málaga gedurende dit lange weekend. Dat lijkt opnieuw te bevestigen dat de infrastructuur in het zuiden van Spanje ernstig onder druk staat in het hoogseizoen, zeker op knooppunten zoals de Costa del Sol.

Bestaande infrastructuur schiet tekort

Volgens de  ondernemersorganisatie CEM in Málaga is de situatie alarmerend, en zeker niet beperkt tot de zomermaanden. Vooral het structurele gebrek aan investeringen in de provinciale infrastructuur is de ondernemers een doorn in het oog. In een recente verklaring riepen zij de Spaanse overheid op om met spoed de chronische verkeersopstoppingen aan te pakken. Ook eisen zij dat er werk wordt gemaakt van de uitbreiding van het vliegveld van Málaga en betere treinverbindingen.

“Het gaat niet alleen om het ongemak voor reizigers, maar ook om de reputatie van Málaga als betrouwbare bestemming én om de concurrentiepositie van onze bedrijven,” aldus de organisatie.

Ook moet volgens hen de infrastructuur rond het vliegveld beter, met nieuwe toegangswegen en betere aansluitingen op het openbaar vervoer.

Onderzoek naar oplossing A-7 begonnen

Dat de A-7 structureel vastloopt, is inmiddels ook bij de Spaanse overheid doorgedrongen. Die kondigde begin juli een officieel onderzoek aan naar de oorzaken van de files op het traject tussen Málaga en Marbella. Daarmee wil men inzicht verkrijgen in mogelijke oplossingen, zoals wegverbredingen of betere aansluitingen met de tolweg AP-7.

Eindelijk aandacht voor verstopte A-7 tussen Málaga en Marbella

Toch is het goed om verwachtingen te temperen. De eerste fase van het onderzoek, waarin vooral de huidige knelpunten in kaart worden gebracht, duurt al vijf maanden. Daarna volgt pas een tweede fase waarin mogelijke oplossingen worden doorgerekend op effect en haalbaarheid. Pas na afronding – op zijn vroegst eind 2026 – kunnen besluiten over uitvoering genomen worden.

‘Punto negro’

In de tussentijd blijven de problemen voor weggebruikers bestaan. Volgens gegevens van TomTom verliezen automobilisten die dagelijks tussen Marbella en Málaga reizen jaarlijks gemiddeld ruim 4 dagen aan filetijd. Op drukke momenten kan de avondspits richting Marbella zelfs oplopen tot 73 minuten voor een rit die normaal 35 minuten duurt.

Ook de DGT heeft de A-7 inmiddels aangemerkt als ‘punto negro’ (zwart verkeerspunt), met name bij San Pedro de Alcántara en Fuengirola – El Higuerón. De roep om structurele oplossingen klinkt dan ook steeds luider. Helemaal nu naast het toerisme ook de woningbouw aan de kust blijft groeien.

Tolweg AP-7 gratis?

Overal op sociale media waar de verkeerschaos aan de Costa del Sol aan de orde komt, volgt altijd de suggestie dat men dan de AP-7 tolweg maar vrij moet geven. Doordat mensen op basis van het zomertarief,  dat voor een enkele reis tussen Málaga en Guadiario – San Roque (het hele traject), 18,85 euro moeten betalen, vormt deze weg geen goed alternatief voor de altijd drukke A-7.

Deze weg gratis maken, klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. De AP-7 wordt namelijk niet door de staat of de Junta de Andalucía beheerd, maar door het particuliere bedrijf Ausol. Die heeft daartoe twee concessies. De eerste voor het deel Málaga–Estepona (bekend als Ausol I) loopt af in 2046 en het vervolgtraject Estepona–Guadiaro (Ausol II) is in concessie tot 2054. Tenzij de overheid die concessies zou afkopen, kan er pas op zijn vroegst over 20 jaar iets veranderd worden. Zo een afkooptraject zou echter in de honderden miljoenen euro’s lopen en onderhevig zijn aan ingewikkelde juridische clausules. Bovendien willen overheden vaak niet het signaal afgeven dat contracten onder druk ingetrokken kunnen worden om investeerders niet af te schrikken.

Kusttrein

Recent herhaalde de burgemeester van Málaga nog dat een kustspoorlijn, die verder gaat dan Fuengirola – het huidige eindpunt – essentieel is om de druk op de wegen te verlichten. Ondertussen circuleren op sociale media regelmatig beelden van overvolle treinen en gestrande reizigers, die met koffers in de hand hun vlucht proberen te halen.

Europese Commissie onderzoekt ontbrekende kusttrein Costa del Sol