Eindelijk aandacht voor verstopte A-7 tussen Málaga en Marbella

door Else BeekmanElse Beekman
overheid gaat eindelijk onderzoek doen naar oplossingen voor de verstopte A-7 tussen Málaga en Marbella

Het wordt steeds duidelijker dat de infrastructuur aan de Costa del Sol niet toegerust is op de drukte die er almaar toeneemt. Inwoners en bezoekers merken dat vooral op de vrijwel dagelijks ergens vastlopende A-7 tussen Málaga en Marbella. Deze verkeersproblematiek krijgt nu eindelijk aandacht van de autoriteiten.

De Spaanse overheid heeft namelijk vrijdag een officieel contract getekend voor een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak en mogelijke oplossing van de structurele files op deze drukke kustweg waar ook veel ongelukken gebeuren. Voor mensen die deze weg willen mijden, is er slechts de optie om de dure tolweg AP-7 te nemen.

Het onderzoek zal worden uitgevoerd door WSP Spain Apia. Dat is hetzelfde bureau dat ook de haalbaarheid van een treinverbinding langs de kust tot aan Estepona of Algeciras onderzoekt.

Wie door dit nieuws verheugd opspringt, kan weer rustig gaan zitten. Het onderzoek duurt minimaal twaalf maanden. Tot die tijd zullen dagelijkse opstoppingen een feit blijven, zoniet verergeren, want rustiger wordt het niet aan de kust. Daar wijzen op volle toeren draaiende hijskranen overal op een niet aflatende bouwwoede.

Project van twee fasen

Het bureau gaat het project in twee fasen uitvoeren. In de eerste vijf maanden zal men de huidige situatie op de verstopte A-7 diagnosticeren. Daarbij kijkt men naar de weginrichting, verkeersstromen, ongelukken en andere knelpunten. Ook onderzoekt men hoe nieuwe infrastructuur of aanpassingen inpasbaar zijn in het gebied, dat niet alleen steeds drukker wordt, maar ook kwetsbaar op het vlak van natuur en en vol op het gebied van stedenbouw.

In de tweede fase ontwikkelt het bureau verschillende scenario’s. Denk aan het verbreden van rijstroken, nieuwe op- en afritten of betere aansluitingen met de tolweg AP-7. Per optie geeft men dan een kostenplaatje, inclusief eventuele onteigeningen die nodig zijn en onderhoud op de lange termijn.

Een belangrijk onderdeel is een verkeerssimulatie op basis van big data uit mobiele telefoons. Dit model zal helpen een inschatting te maken van hoeveel reistijd een oplossing daadwerkelijk oplevert.

Dagelijks tijdverlies door verstopte A-7 loopt fors op

Volgens TomTom verliezen automobilisten jaarlijks tientallen uren in de file in dit gebied. Wie dagelijks vanuit Marbella naar Málaga rijdt, staat gemiddeld vier dagen en 22 uur per jaar vast in het verkeer, dat is bijna 11 uur meer dan een jaar geleden. Opvallend is dat de avondspits nog slechter is dan de ochtendspits. Terugrijden naar Marbella duurt gemiddeld 73 minuten, terwijl de ochtendrit ‘slechts’ 69 minuten vraagt voor een traject dat je normaal gesproken in 35 minuten zou moeten kunnen afleggen.

Bedrijven in Marbella willen oplossingen voor verkeerschaos aan de kust

Ook de DGT, de Spaanse verkeersdienst, heeft het traject tot zwart verkeerspunt uitgeroepen. Vooral de zones bij San Pedro de Alcántara en Fuengirola – El Higuerón zijn berucht vanwege het hoge risico op opstoppingen en ongelukken, zeker tijdens de drukke zomermaanden.

Nog lang wachten op concreet beleid

Hoewel de regering benadrukt dat deze studie een belangrijke stap is richting duurzame mobiliteit, zullen reizigers voorlopig nog weinig verandering merken. Pas na het rapport kan besloten worden welke maatregelen in uitvoering gaan. En die maatregelen moeten dan vervolgens ook nog uitgevoerd worden. Een veeljarenplan dus.

De burgemeester van Málaga heeft intussen opnieuw gewezen op de noodzaak van een goede treinverbinding langs de kust. Die is in zijn optiek onmisbaar om de druk op de verstopte A7 structureel te verlichten. Want ook de huidige Cercanías-treinverbinding tussen Málaga en Fuengirola volstaat niet meer. Regelmatig gaan op sociale mediakanalen zoals Fuengirola se Queja beelden rond van uitpuilende treinstellen of van passagiers die er met hun koffers – de trein passeert ook het vliegveld – niet meer bij kunnen en zo hun vlucht dreigen te missen.