Bedrijven in Marbella willen oplossingen voor verkeerschaos aan de kust

door admin
Bedrijven in Marbella willen oplossingen voor verkeerschaos aan de kust

Overal worden nieuwe urbanisaties gebouwd en waar vroeger nog veel appartementen in bestaande urbanisaties een groot deel van het jaar leeg stonden, worden die in toenemende mate betrokken door vaste residenten.

Het gevolg is dat er lange rijen auto’s bij de verschillende opritten wachten om een plekje te bemachtigen tussen de passerende, dicht op elkaar rijdende voertuigen. Op andere momenten raast het verkeer er op hoge snelheden voorbij, terwijl degene die invoegt dat vanuit stilstand moet doen. Regelmatig komen daar ongelukken van.

Deze verkeersopstoppingen en files die er het hele jaar een terugkerend probleem zijn, nemen in het zomerseizoen met de honderdduizenden seizoensgebonden bezoekers alleen maar toe. Het vormt veel residenten en ook politici een doorn in het oog. 

Dagelijkse files

Dagelijks is er wel een file in beide richtingen tussen tussen Puerto Banús en San Pedro de Alcántara. De afgelopen jaren neemt ook het aantal opstoppingen toe op het traject van de A-7 tussen Río Real en Elviria in het district Las Chapas. Deze files vinden meestal plaats richting Cádiz in de ochtend en richting Málaga in de middag. 

Impact op bedrijven

José González is voorzitter van de vereniging van bedrijven en zelfstandigen en zegt in de krant SUR dat de mobiliteitsproblemen waar Marbella mee te maken heeft een grote impact heeft op bedrijven. Werknemers komen te laat op hun werk, bepaalde handelingen kosten door de files veel meer tijd en het is niet goed voor het imago van de stad. Hij pleit dan ook voor oplossingen om de verkeersproblemen aan te pakken. 

Voorgestelde oplossingen

Een van de gesuggereerde oplossingen is het vrijgeven van de tolweg AP-7. Dat zou de kustweg N-340 voor een groot deel kunnen ontlasten. Door Sur geraadpleegde advocaten zeggen dat die oplossing juridisch echter zeer complex is. Een verlaging van de tarieven zou haalbaarder zijn. 

Alternatieve routes tussen urbanisaties

Aan de vooravond van de lokale verkiezingen op 28 mei presenteren politici hun oplossingen. Hieronder alternatieve routes om de mobiliteit tussen urbanisaties te verbeteren zonder de snelweg te hoeven gebruiken. Dit zou kunnen gebeuren tussen in Las Chapas, La Campaña en Nagüeles. Deze verbindingen zijn al opgenomen in het PGOM (Gemeentelijk Plan voor Ruimtelijke Ordening).

Snelle busverbindingen

Ook wordt gedacht aan een snelle busverbinding tussen Marbella en San Pedro en tussen Cabopino en Guadalmina met ruimte voor voetgangers, maar ook voor mensen met fietsen. Die zouden moeten worden gecombineerd met circulaire lijnen om de hoogteverschillen in bepaalde urbanisaties te overwinnen. Tot slot wordt gedacht aan oplossingen met microbussen of zelfrijdende bussen voor tussenliggende urbanisaties. 

Verlenging kusttrein

Al jaren keert ook het verlengen van de Cercanías trein tussen Málaga en Fuengirola terug als gedroomde oplossing voor mobiliteitsproblemen in de badplaats. Marbella is een van de weinige gemeenten in Spanje met meer dan 100.000 inwoners die niet over een treinverbinding beschikt. Het platform Tren Litoral (kusttrein) en diverse politici pleiten hier al jaren voor. ‘De meerderheid van de toeristien die aankomt op het vliegveld van Málaga gaat naar Marbella. Als ze dat in de toekomst via een snelle treinverbinding kunnen doen, komt dat het toerisme en de economie alleen maar ten goede’, aldus de pleiters voor de treinverbinding. 

In januari heeft de regering van Andalusië nog aanspraak gemaakt op een deel van de Next Generation-fondsen van de EU. Onder de voorstellen waarvoor de regering het EU-geld zou gebruiken ook die tot  de verlenging van de kusttrein van Fuengirola via Marbella tot aan Algeciras. Hier zou 2 miljard euro voor nodig zijn.

Dit vind je misschien ook leuk