De Europese Commissie (EC) buigt zich over de gebrekkige spoorverbindingen in de provincie Málaga en de Costa del Sol. Het gaat om de veelbesproken ontbrekende kusttrein die enkele van Zuid-Spanje’s belangrijkste kustplaatsen met elkaar en met het vliegveld moet verbinden. Daaronder Málaga, Mijas, Marbella en Estepona.
Ook het ontbreken van een hogesnelheidstreinverbinding (AVE) met het drukbezochte vliegveld van Málaga krijgt aandacht. De klacht komt van een Spaanse jurist en is door Brussel officieel in behandeling genomen.
Klacht over ontbrekende kusttrein
De klacht over de ontbrekende kusttrein is ingediend door advocaat Félix Cervantes en stelt dat Spanje tekortschiet in het naleven van Europese regelgeving rondom het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) en milieudirectieven. De Commissie van Verzoeken van het Europees Parlement heeft de zaak recent ontvankelijk verklaard en een vooronderzoek opgestart. Daarbij worden zowel de Commissie Transport en Toerisme als de Commissie Milieu, Klimaat en Voedselveiligheid betrokken.
Volgens de klager word de Costa del Sol, inclusief Marbella, al jarenlang genegeerd in de plannen voor een doorgaande kusttrein, ondanks dat het gebied naar schatting, en afhankelijk van de definitie, om en nabij de 1,6 miljoen inwoners telt.
Ook de luchthaven van Málaga voldoet niet aan de EU-normen voor duurzaamheid: ondanks bijna 24 miljoen reizigers per jaar ontbreekt een AVE-verbinding met het centrum, wat volgens een recente EU-verordening verplicht is.
Europese netwerken laten Málaga links liggen
In het laatste akkoord over de uitbreiding van het TEN-T-netwerk is opnieuw géén spoor voorzien langs de zuidelijke kuststrook van Andalusië. Daarmee blijven steden als Marbella, de enige Spaanse stad van meer dan 100.000 inwoners zonder spoorverbinding, structureel buiten beeld. De huidige verbindingen lopen via Granada en Antequera richting Algeciras, maar laten de drukbevolkte kuststrook links liggen.
Het enige concrete initiatief tot nu toe is een haalbaarheidsstudie voor een kusttrein tussen Nerja en Algeciras. De voorzitter van de Diputación de Málaga, Francisco Salado, heeft minister van Transport Óscar Puente recent nog opgeroepen om in 2025 extra studies te laten uitvoeren. Daarmee zou de procedure tot realisatie van een kustlijn met twee jaar kunnen worden versneld.
Vliegveld mist verbinding met hogesnelheidsnet
Ondanks de goede verbinding per Cercanías tussen het vliegveld van Málaga en station María Zambrano, ontbreekt een rechtstreekse AVE-verbinding. Volgens EU-verordening 2024/1679 moeten luchthavens met meer dan 12 miljoen passagiers aangesloten zijn op het hogesnelheidsnetwerk vóór 2050. Andere luchthavens, zoals Madrid-Barajas, werken al actief aan deze koppeling. In Málaga blijven concrete plannen voorlopig uit.
De Europese Commissie zal de situatie nu in twee fasen onderzoeken: eerst toetst men de juridische ontvankelijkheid, daarna volgt eventueel een inhoudelijke analyse. De uitkomst kan bepalend zijn voor toekomstige investeringen in het Spaanse spoorvervoer, en in het bijzonder in de provincie Málaga.
Verlenging bestaande kusttrein
Een ander onderwerp in dit verband dat al jaren de gemoederen langs de kust bezighoudt is de verlenging van de huidige kusttrein. Een petitie voor verlenging van de forenzentrein Cercanías vanuit Málaga centrum richting het westen werd in juni vorig jaar massaal ondertekend. Mensen steunden van harte het burgerinitiatief dat vraagt om een spoorverbinding die niet in Fuengirola ophoudt, maar doorgetrokken wordt tot aan Estepona en verder. De initiatiefnemers benadrukten de dagelijkse verkeersproblemen op de snelweg A-7 en het gebrek aan openbaar vervoersalternatieven voor duizenden forenzen en bezoekers.
Lees ook: Duur en complex: Spaanse regering over de kusttrein van Málaga naar Marbella