Decennialang wordt er al over gesproken. De mogelijkheid om de kusttrein vanuit Malaga door te trekken naar Marbella. Nu is de laatste halte in Fuengirola centrum. Marbella is de enige gemeente met meer dan 100.000 inwoners in Spanje zonder spoorverbinding en wil dolgraag dat de trein wordt verlengd.
Nu heeft de Spaanse regering, die over dergelijke grote infrastruurprojecten gaat, gezegd dat de kusttrein van Malaga naar Marbella ‘duur en complex’ is. Tegelijkertijd ontwijkt het de vraag of zij deze mogelijkheid gaat promoten. Volgens voorstanders van de verlenging van de Cercanias-lijn komt de centrale overheid alleen maar met uitvluchten, moeilijkheden, mitsen en maren als het over de kusttrein gaat.
Oplossing
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat het spoor tot Algeciras wordt verlengd. Praktisch het hele gebied langs de kust tussen Malaga en Algeciras is een aaneenschakeling van woonwijken. En op zo’n beetje alle plekken waar nog niets staat, wordt druk gebouwd of kondigen hijskranen de komst van nieuwe woningen aan. Al die bewoners verplaatsen zich nu via de N-340 of de A7 (AP-7). Deze verkeersaders staan vaak vast. Er hoeft maar één ongeluk te gebeuren of er ontstaan lange files. Bewoners zonder auto verplaatsen zich met buslijnen, die vervolgens in dezelfde files staan. Een treindienst zoals die tussen Malaga en Fuengirola zou een grote verlichting kunnen betekenen in dat opzicht.
Lees ook: Bedrijven Marbella willen oplossing voor verkeerschaos aan de kust
Complex
“Is de regering van plan het kusttreinproject van Malaga naar Marbella te hervatten?” Zo luidde de vraag in de Spaanse Tweede Kamer van PP-parlementariërs. Het antwoord: “Het project van de nieuwe spoortoegang tot Marbella en Estepona is in de loop van de tijd het onderwerp geweest van verschillende studies die de complexiteit ervan hebben onthuld vanuit territoriaal, functioneel en economisch oogpunt”. De kosten voor al die studies gedurende de afgelopen tien jaar lopen al op tot 8,4 miljoen euro, schrijft El Español.
Miljoenen euros alleen al voor een studie
Een “serieuze studie naar de mobiliteit naar Marbella kost geen 200.000 of 300.000 euro, maar miljoenen euro’s.” Zo klonk het antwoord van de plaatsvervangend afgevaardigde van de regering, Javier Salas, in een interview op zondag met Málaga Hoy.
“Beschamend”
“Beschamend” noemde de algemeen secretaris van de PP van Malaga, José Ramón Carmona, de reactie van de regering maandag. Hij wees verder op een “met voorbedachte rade plan” van de centrale regering om het project niet vooruit te helpen. “De regering bevestigt haar nulinteresse”, verzekerde hij. Volgens Carmona heeft de PSOE een verhaal verzonnen om de mogelijkheid te ontkennen om deze infrastructuur uit te voeren. “Ondanks het belang ervan voor de ontwikkeling van dit land”, zei hij, ‘is er geen politieke wil om nu dingen te doen en onze toekomst te plannen. Het bewijs dat ze niet eens hebben geprobeerd het allerbelangrijkste te doen is het begrotingsproject voor dit jaar.”
Lees ook: Andalusië claimt 2 miljard euro voor verlenging trein Costa del Sol via Marbella