Je kent het wel: je staat met je koffers op het vliegveld, al half in vakantiesfeer, en dan komt dat bord: “Delayed.” Soms is je vlucht 20 minuten, soms 4 uur vertraagd. Of meer. Wat nu?
Hier zijn wat dingen die je kunt doen als je te maken krijgt met een vertraagde vlucht, zonder meteen te flippen of de eerste de beste medewerker lastig te vallen (die kan er doorgaans ook niks aan doen).
1. Check eerst wat je rechten zijn
Niet het spannendste, wel handig. Als je vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft (en het is de schuld van de luchtvaartmaatschappij), dan heb je in veel gevallen recht op een vergoeding. Denk aan €250 tot €600, afhankelijk van de afstand. Zoek even online op “EU Verordening 261/2004” of gebruik een site zoals EUclaim of Flight-Right, zij kunnen soms ook voor je aan de slag.
2. Praat met het personeel, maar blijf relaxed
Het is makkelijk om gefrustreerd te raken bij een vertraagde vlucht, maar de mensen achter de balie hebben het meestal ook niet makkelijk. Vraag gewoon rustig wat de verwachting is. Is er kans op vervangend vervoer? Krijg je vouchers voor eten of drinken? Soms moet je er zelf om vragen.
3. Vermaak jezelf (zonder je budget op Schiphol te verbranden)
Winkeltjes afstruinen is leuk tot je €6 hebt betaald voor een flesje water. Neem oortjes mee, download een paar afleveringen van je favoriete serie van tevoren (tip voor volgende keer!), en zorg dat je iets te lezen hebt. Veel luchthavens hebben ook verborgen rustplekken waar je je even kunt terugtrekken. Soms zelfs met ligstoelen. Even zoeken dus.
- Let op eten & drinken
Bij langere vertragingen moet de luchtvaartmaatschappij je iets van verzorging aanbieden. Denk aan maaltijden, snacks of drankjes. Geen luxe diner, maar je hoeft er in ieder geval niet zelf voor te betalen. Bewaar bonnetjes als je zelf iets moet kopen, die kun je vaak achteraf declareren.
5. Maak het gezellig
Ben je met vrienden, partner of collega’s? Maak er dan wat van. Kaartspelletje, een drankje, wat geklaag om het hart te luchten, helpt allemaal. En ja, ook gewoon even lachen om de absurditeit van de situatie.
6. Let goed op updates (maar vertrouw ze niet blind)
Soms verandert de vertrektijd van je vertraagde vlucht om de 20 minuten. Blijf dus opletten, maar pin je er niet te veel op vast. Check ook de app van de luchtvaartmaatschappij of apps zoals FlightRadar, die zijn soms sneller dan de schermen op de luchthaven.
7. Toch maar een hotel?
Als je pas de volgende dag kunt vertrekken, heb je mogelijk recht op een hotelovernachting en vervoer daarheen. Wacht niet te lang met navragen, hotelkamers kunnen bij grote vertragingen snel opraken.
Hoe je je gedraagt tijdens de vertraging, bepaalt vaak hoe je het beleeft. Natuurlijk baal je, dat is logisch. Maar boos worden helpt zelden. Probeer er het beste van te maken, claim wat je recht is, en wie weet heb je straks een goed verhaal én wat geld terug waarmee je een ticket naar een nieuwe bestemming kunt boeken.
Vier Spaanse luchtvaartmaatschappijen waren meest punctuele van Europa in 2022