VS wil herstart van tunnelproject tussen Spanje en Marokko

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
VS wil herstart van tunnelproject tussen Spanje en Marokko

Voor de VS is een tunnel die Spanje met Marokko verbindt van groot strategisch belang. Ze willen deze gebruiken om opnieuw invloed uit te oefenen op Afrika. Op het continent maken Chinese en Russische belangen volgens de VS namelijk een gevaarlijke opmars. Die zou in het nadeel zijn van het Westen. Volgens de website votoenblanco.com gaat het om een moeilijke dialoog waar erg veel diplomatie bij komt kijken. Verschillende landen met hun eigen specifieke belangen zijn erbij betrokken.

Inter-Afrikaanse snelweg

De tunnel onder de Straat van Gibraltar vormt het sleutelstuk van een grote Inter-Afrikaanse snelweg. Die moet uiteindelijk Europa direct met Kaapstad verbinden. Dat zou de commerciële uitwisseling tussen het westen en Afrika bevorderen. Bovendien krijgen Europa en Noord-Amerika dan meer invloed op het continent.

Grote druk vanuit de VS

Daarom is de druk vanuit de VS op Spanje en Marokko groot. Die twee landen moeten het project bestuderen en op technisch- en projectniveau bijwerken. Dan kunnen ze het zo snel mogelijk opstarten.  Ondanks dat de Spaanse regering Sánchez er al over in gesprek is met Marokko, is er weinig bekend over de inhoud van de gesprekken.

NAVO van de Zuid-Atlantische Oceaan

De tunnel en de snelweg naar Kaapstad, maken op hun beurt deel uit van een project om in de toekomst een soort NAVO van de Zuid-Atlantische Oceaan te creëren. Dit project dat deels dient als een barrière tegen China, Rusland en tegen de opmars van het radicale islamisme in Afrika bevindt zich nog in een beginfase.

Haven van Tanger vs Algeciras

De haven van Tanger-Med, in Marokko, is een ander stukje van de puzzel. Deze krijgt duidelijk steun van de Verenigde Staten en blijft groeien. De haven vormt zo een serieuze bedreiging voor de Spaanse vrachthavens. Vooral voor Algeciras als momenteel de belangrijkste vrachthaven in de Middellandse Zee.

Problemen en gevoeligheden

Aan Spaanse zijde onderzoeken onder meer staatsbedrijf SECEGSA (nationaal agentschap voor de studie van de Straat van Gibraltar)en CETMO (Centrum voor Transportstudies voor de Westelijke Middellandse Zee) de tunnel door de Straat van Gibraltar. SECEGSA is partner van de Marokkaanse SNED. Als gevolg van diverse problemen en gevoeligheden komt het project echter maar moeizaam van de grond.

Dat heeft te maken met veel begripsproblemen en strategische gevoeligheden. Marokko wil dat de tunnel uitkomt in Gibraltar en niet in Spanje. Het land wil dat Groot-Brittannië en niet Spanje zeggenschap heeft over die belangrijke weg. Spanje staat op zijn beurt niet toe in dit project gemarginaliseerd te worden. Komt de tunnel uit in Gibraltar dan bestaat het gevaar dat de haven van het Marokkaanse Tanger die van Algeciras verdringt van het wereldtoneel. De Amerikanen hebben alleen weinig vertrouwen in de regering Sánchez. Die werkt in hun ogen samen met gevaarlijke communisten en nationalisten.

Technische onmogelijkheid van tunnel

Een ander probleem vormt de technische onmogelijkheid van een tunnel die eindigt in Gibraltar. Het reliëf van de zeebodem en de sterke stromingen in dat gedeelte van de zeestraat zijn ongunstig voor de bouw van een tunnel. Deze factoren vormen dan ook al decennialang hindernissen bij het opstarten van het project. Desondanks voert Washington nu de druk op om die barrières te beslechten teneinde deze belangrijke schakel in hun wereldheerschappij vorm te geven.

Verschillende opties voor de tunnel

Bij de Straat van Gibraltar is de afstand tussen Afrika en Europa het kleinst. Op dit kortste stukje van iets meer dan 14 kilometer is de zee echter 900 meter diep. Iets verder naar het westen is die diepte beperkt tot 300 meter. Dat is nog steeds veel dieper dan de maximale diepte van bestaande tunnels, maar desondanks zou dat de beste plek zijn om de continenten met elkaar te verbinden.

In Spanje zou de ingang van de tunnel dan bij Punta Paloma komen te liggen. Dit ligt in de provincie Cádiz iets ten noorden van Tarifa. In Marokko zou dan het Punta Malabata nabij Tanger gelden als beginpunt.  Plannen voor een vaste onderzeese verbinding tussen beide landen dateren al van 1980.