Grote vangst vervalste merkkleding in Málaga

Politie arresteert 49 mensen die betrokken lijken bij de handel en verspreiding van nepmerken

door Judith Goeree
Vervalste merkkleding Málaga

Bij een grootschalige politieactie op het industrieterrein Guadalhorce in Málaga is een netwerk opgerold dat zich bezighield met de distributie van vervalste merkkleding en accessoires van bekende luxemerken. De autoriteiten namen meer dan zeven ton aan namaakartikelen in beslag. 49 personen zijn aangehouden.

24.000 vervalste items en contant geld

Tijdens de operatie inspecteerden agenten van de politie Málaga, 31 bedrijfspanden. Daar werden zo’n 24.000 nagemaakte producten gevonden van merken als Guess, Dolce & Gabbana, Yves Saint Laurent en Bimba y Lola.

De aangetroffen goederen kwamen grotendeels uit China en werden via groothandels in Málaga verspreid naar winkels en markten aan de Costa del Sol, vooral in toeristische gebieden.

Naast de vervalste merkkleding werd €380.000 aan contanten en buitenlandse valuta aangetroffen. Ook vond de politie 500 vervalste antieke munten, waarvan de herkomst nog wordt onderzocht. De in beslag genomen artikelen worden voorlopig opgeslagen in afwachting van vernietiging.

Inkomstenderving door namaak

De handel in vervalste producten kost Spanje elk jaar naar schatting 5,7 miljard euro. Het zijn niet alleen de bekende modemerken die daar schade van ondervinden. Ook de overheid loopt flink wat belastinggeld mis en de arbeidsmarkt voelt de gevolgen. Volgens de politie gaan dit soort illegale handel vaak hand in hand met uitbuiting, slechte arbeidsomstandigheden en belastingontduiking.

Jongeren gevoelig voor goedkope namaak

De Spaanse zakenkrant Cinco Días sloeg begin 2024 al alarm over de toenemende populariteit van namaakartikelen onder jongeren. Voor weinig geld kunnen ze zich toch kleden in de stijl van dure merken – en dat is dankzij sociale media en online platforms makkelijker dan ooit. Of het nou legaal is of niet, lijkt voor veel kopers van ondergeschikt belang.

Luxe merken steken ondertussen steeds meer geld in het beschermen van hun producten en het opsporen van vervalsingen. Maar doordat nepgoederen zich razendsnel online verspreiden én op grote schaal worden gepromoot, is dat vechten tegen de bierkaai.

Ook consumenten hebben een verantwoordelijkheid

De politie benadrukt daarom dat ook consumenten een verantwoordelijkheid hebben en hamert op het belang van bewustwording. Als een koopje te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Dat aantrekkelijke aanbod kan in werkelijkheid achter bijdragen aan het in stand houden van criminele netwerken. Bovendien ondermijnt de aankoop van nepartikelen eerlijke handel voor de merkproducenten.

Bronnen: El País, Cinco Días

Spanje zet in op duurzame mode met lyocell-fabriek