Op 12 december lanceert Zara haar tweedehands platform Pre-Owned in Spanje. Ook in twaalf andere Europese landen, waaronder Nederland en België, wordt de service geïntroduceeerd. Via het platform kunnen particulieren kleding van het merk Zara verkopen, doneren of laten repareren. Gedoneerde kledingstukken worden door een koerier thuis opgehaald en komen ten goede aan liefdadigheidsorganisatie Caritas.
Pre-Owned biedt daarnaast een reparatieservice voor gebruikte kleding. Deze service wordt uitbesteed aan lokale kleermakers en naaiwinkels, die verantwoordelijk zullen zijn voor het repareren van naden en ritsen of het vervangen van knopen.
Online en in de winkel
De nieuwe dienst Zara Pre-Owned zal toegankelijk zijn via zowel de winkels van de keten als via de website of de mobiele app. De digitale variant van het platform werkt op een vergelijkbare manier als bijvoorbeeld Wallapop of Vinted, waar verkopers foto’s van hun producten kunnen uploaden en kopers door het aanbod kunnen bladeren.
Duurzaamheidsdoelstellingen Zara
De service werd vorig jaar als pilot gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk. Het initiatief kwam een jaar nadat Inditex tijdens de klimaattop COP26 enkele van zijn duurzaamheidsdoelstellingen uitsprak. De doelen omvatten het gebruik van 40% gerecyclede vezels in 2030, samen met 25% vezels uit regeneratieve landbouw en nog eens 25% van een nieuwe generatie biologisch afbreekbare materialen. Andere doelstellingen waren het verminderen van de uitstoot met meer dan 50% in hetzelfde jaar en het volledig beheren van chemicaliën en energie tegen 2040.
Wet producentverantwoordelijkheid UPV
Zara heeft sinds 2016 kledingdonatiebakken. De modeketen kondigde tijdens de presentatie van het boekjaar 2022 in maart aan dat Pre-Owned in de loop van het jaar meer markten zou bereiken. De lancering begon in Frankrijk, het enige land in de Europese Unie dat de wet inzake uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) al toepast. Deze wet verplicht bedrijven transparant te zijn over hun afvalbeheer en bestraft degenen die producten weggooien die nog kunnen worden gebruikt.
De multinational is niet de eerste grote speler die toetreedt tot de circulaire markt. H&M heeft al twee jaar een vergelijkbare service, die wordt aangevuld met kledingverhuur (nog niet beschikbaar in Spanje), en Uniqlo beheert al een jaar lang een reparatieservice in veel van zijn winkels.
Het feit dat de UPV-wet binnekort van kracht wordt in verschillende Europese landen heeft merken met hoge productievolumes gedwongen dergelijke initiatieven te omarmen. Grote modeproducenten zoeken naar een manier om boetes en heffingen te voorkomen voor de grote hoeveelheid textielafval die ze produceren. Dit, in combinatie met het groeiende succes van tweedehands kleding, maakt het gunstig deze markt te betreden.
Zara krijgt pijnlijke tik op de vingers
Zara kreeg onlangs te maken met het feit dat Vestiaire Collective de verkoop van Zara-kleding in hun app verbood. Vestiaire Collective is een van de belangrijkste online marktplaatsen voor de verkoop van luxe tweedehands modeartikelen en designerkleding. “Met de versnelling van de klimaatcrisis en de 92 miljoen ton textielafval die elk jaar wordt weggegooid, is dit een noodzakelijke stap om de ecologische en sociale impact van mode te verminderen,” zeggen zij in een verklaring. Een comité van experts besloot bepaalde merken te verbieden op basis van criteria zoals lage prijzen, snelle voorraadvernieuwing en de omvang van de collecties.
Zara geen fast fashion
De actie van Vestiaire Collective tegen Zara heeft een grote symbolische lading. Het Spaanse merk probeert het publiek er namelijk al jaren van te overtuigen dat het geen fast fashionmerk is. Dit was zelfs een van de belangrijkste punten in een recent interview met Marta Ortega, dochter van oprichter Amancio Ortega van het Inditex-imperium, met de Financial Times. Daarin benadrukte ze het standpunt dat het vlaggenschip van de modegigant niet als fast fashion kan worden beschouwd.
Gigantische afvalberg kleding
In Spanje belandt meer dan 80% van de jaarlijks weggegooide 900.000 ton kleding op de vuilnisbelt. Volgens een rapport van de Europese Unie scoort Spanje laag op het gebied van recycling, slechts 12 procent van het textiel wordt hergebruikt. In landen als Frankrijk en Duitsland ligt dit boven de 30 procent. Zara produceert naar schatting 450 miljoen kledingstukken per jaar, met elk jaar 20.000 nieuwe stijlen.
Het gaat nadrukkelijk om een schatting, want volgens Fashion Revolution, een van de meest gerenommeerde organisaties op het gebied van duurzaamheid, geeft 92 procent van de grote merken niet aan hoeveel kleding ze elk jaar produceren. Ook is niet duidelijk hoeveel van die kleding daadwerkelijk wordt verkocht. Organisaties zoals The Or Foundation, gevestigd in Ghana (een van de grootste textieldumps ter wereld), hebben initiatieven gelanceerd om fast fashionbedrijven zo ver te krijgen dat ze inzicht geven in hun productievolume.
Lees ook: Beurswaarde Spaans modebedrijf Inditex overschrijdt de 100 miljard