Aankoop van veganistische producten in Spanje is omhooggeschoten

door admin
Aankoop van veganistische producten in Spanje is omhooggeschoten

Feitelijk koopt 43% van de Spanjaarden al minstens één keer per week veganistische producten, vergeleken met 10% in 2018. In Europa is het percentage consumenten dat veganistisch voedsel koopt beperkt tot 35%, hoewel dat ook aanzienlijk is gegroeid in vergelijking tot de 15% in 2018.

Bekijk ook: Spanjaard steeds vaker flexitariër, vegetariër of veganist 

Dit blijkt volgens financialfood.es uit de Taste Tomorrow-studie van Puratos. Die bevestigt hoe de manier waarop Spaanse consumenten naar verse producten kijken, is veranderd. Het gaat dan met name om bakkerij- en banketproducten. Dat heeft ertoe geleid dat de consumenten steeds meer ambachtelijke, gezonde en duurzame opties zoeken.

Taste Tomorrow is ’s werelds grootste rapport over trends in bakkerij-, banket- en chocoladeconsumptie, gebaseerd op enquêtes onder meer dan 18.000 consumenten in 44 landen en diepte-interviews met foodies over de hele wereld.

Een stap verder dan alleen gezond

Zo onthult het onderzoek in zijn tiende editie dat Spanjaarden niet langer alleen op zoek zijn naar gezonde producten, maar een stap verder zijn gegaan in het hyperpersonaliseren van hun dieet.

72% heeft behoefte aan opties die zijn aangepast aan een gezonde levensstijl of specifieke gezondheidsbehoeften. De aandacht voor gezondheid lijkt zodanig dat drie op de vier Spanjaarden liever op zoek gaat naar gezondere opties dan de consumptie van bepaalde producten geheel op te offeren.

“Hoe consumenten denken en handelen evolueert met grote sprongen. Daardoor moet de industrie nog wendbaarder zijn en meer concrete oplossingen aanbieden, die zijn aangepast aan specifieke smaken. Het tijdperk van hyperpersonalisatie is nog maar net begonnen”, zegt Jorge Grande van Puratos in Spanje, die woensdag de conclusies van het onderzoek presenteerde.

Bewuster van impact van voedselconsumptie op de planeet

“Het leiden van een ethische levensstijl heeft ons bewust gemaakt van de impact van onze voedselconsumptie op de planeet en het welzijn van anderen. Duurzame ethiek is van toepassing op alle concepten: veganisme, nabijheid, vakmanschap… en producten die deze nieuwe waarden respecteren zullen duidelijk winnaars zijn”, voegt Grande toe.

Lokaal steeds meer in trek

Daarnaast neigen consumenten naar de aankoop van producten uit de buurt of met lokale ingrediënten. In feite gelooft 72% van de Spanjaarden dat die duurzamer zijn en de omgeving in de buurt beschermen en 33% koopt ze wekelijks.

Vakmanschap

Volgens de studie dient vakmanschap in toenemende mate als een onderscheidende factor om de Spaanse consument aan te trekken. Die waardeert vakmanschap meer nadat hij tijdens de pandemie is aangemoedigd om bijvoorbeeld meer brood en gebak thuis te maken.

In feite maakt 39% van de Spanjaarden minstens één keer per maand cake thuis, terwijl dit in het geval van brood 18% is. Deze gegevens vertegenwoordigen een sterke stijging ten opzichte van voor de pandemie, met percentages van 30% in het geval van thuis vervaardigd gebak en 10% in het geval van brood in 2018. Wel liggen deze cijfers nog steeds onder de Europese. 

Tegenstelling

Taste Tomorrow wijst verder op een opvallende tegenstelling. Enerzijds neemt de belangstelling van consumenten voor vertrouwde elementen in de producten die ze consumeren toe, vooral in bakkerij en banketbakkerij, maar anderzijds is 67% van de Spanjaarden juist bereid nieuwe smaken of ongebruikelijke combinaties te proberen.

Dit vind je misschien ook leuk