Spaanse bedrijven ontdekken de metaverse

door admin
Spaanse bedrijven ontdekken de metaverse

Vrijwel alles wat we in de echte wereld kunnen doen, kan op de een of andere manier ook worden overgedragen aan de metaverse. Wel op voorwaarde dat dit virtuele universum alle potentieel vervult dat eraan wordt toegeschreven. Dagelijks maken nieuwe bedrijven en instellingen hun opwachting in deze nieuwe virtuele wereld. Daarmee wordt die wereld tegelijkertijd steeds ‘reëler’. 

Onder de verschillende rapporten die grote economische vooruitzichten voor deze technologie zien is dat van Bloomberg Intelligence. Die berekent een waarde van 800.000 miljoen dollar voor de metaverse markt voor 2024. Ondertussen schat Wildbytes dat 70% van de grote bedrijven over vijf jaar op dit technologieplatform zal zitten.

‘Business to Avatar’

Via hun avatars bereiken bedrijven een virtueel publiek met hun producten en diensten. María Albalá, directeur van de Innovation Hub van het Institute of Digital Economy (ICEMD) van ESIC zegt hierover in Computerworld: “Bedrijven kunnen producten verkopen die niet de gebruikers zelf, maar hun avatars gaan gebruiken. In theorie is hier ook de avatar die die producten koopt”. Dit wordt ‘Business to Avatar’ genoemd, zoals ‘buisness to consumer’, maar dan in de metaverse.  

Verschillende manieren om deel te nemen aan metaverse

Bedrijven kunnen volgens Albalá op verschillende deelnemen aan de metaverse. Een deel van de markt zal de technologische ontwikkeling van platforms of werelden op zich nemen. Andere bedrijven zien de metaverse vooral als een nieuw communicatiekanaal om met name jongeren te bereiken. 

Albalá vervolgt: “En dan zijn er de bedrijven die proberen bedrijven te creëren binnen de metaverse. Dat is ingewikkelder, want je kunt op heel verschillende manieren bedrijven opzetten”. Enerzijds zijn er mensen die deze platforms zien als vormen van investeringen, om virtuele ruimtes te kopen en verkopen. Aan de andere kant zijn er mensen die producten, diensten of ervaringen creëren die binnen de metaverse kunnen worden gekocht.

Tot nu toe vooral replica’s van echte wereld

Volgens de directeur van de ICEMD Innovation Hub zien we tot nu toe in de metaverse vooral replica’s van wat bedrijven in het echte leven ook doen. Toch zijn de mogelijkheden juist in de metaverse groot om dingen te maken waarvan we ons niet eens konden voorstellen dat ze zouden kunnen worden gemaakt. 
 
Mode, in de voorhoede van de metaverse 

Zara, het Spaanse modemerk van de Inditex-groep heeft zich al in de metaverse gewaagd met de lancering van twee kledingcollecties. De kledingstukken waaruit beide collecties bestaan, kunnen zowel virtueel, om de avatars aan te kleden, als fysiek worden gekocht.
 
Ook Gucci, het Italiaanse modebedrijf is sinds vorig jaar behoorlijk actief in de metaverse met een virtueel recreatiegebied, de Gucci Garden. Hier kunnen gebruikers door ruimtes die door andere spelers zijn gemaakt bewegen kleding kopen of een tentoonstelling bekijken. Eerder dit jaar kocht Gucci virtueel land aan op het metaverse platform The Sandbox. Hier gaat het kleding en accessoires in NFT-formaat op de markt brengen. Daarmee kunnen gebruikers hun avatars aankleden. 

Andere modemerken die hun initiatieven in de metaverse hebben gelanceerd zijn Luis Vuitton, Dolce & Gabanna, Balenciaga, met de verkoop van kledingcollecties in Fortnite; Vans en zijn ‘Vans World’ op Roblox, een skatepark waar spelers tricks kunnen oefenen, hun schoenen kunnen aanpassen en hun boards kunnen bouwen; H&M en zijn virtuele winkel in Ceek; Ralph Lauren, ook met virtuele winkels op Roblox en Zepeto; onder andere.

De levensmiddelensector 

De voedings- en drankenindustrie is moeilijk over te brengen naar de virtuele wereld. Zoals Veronica Sica, marketingmanager van Heineken Spanje, zegt: “pixels en bytes kunnen voorlopig niet worden geproefd”. Toch lanceert het Nederlandse bedrijf het eerste virtuele bier, ‘Heineken Silver’. Gebrouwen in de brouwerij die ze in de Metaverse hebben. Je drinkt daar virtueel bier en kunt deelnemen aan activiteiten zoals bliklaboratorium, blinde proeverijen of virtuele toasts. Inmiddels is Heineken Silver ook in de echte wereld verkrijgbaar.  

Carrefour, de multinational van Franse oorsprong begon zijn onderdompeling in de metaverse met een nieuw voorstel, ‘The Healthy Map’, een videogame binnen het Fornite-platform waarin gebruikers hun gezondheid verbeteren door fruit, groenten of vis te eten. Zo wordt voedsel dat gezond is voor de consument én voor het milieu gepromoot. 

Fastfoodmerken zoals Chipotle, Burger King, McDonald’s en Taco Bell zijn de metaverse betreden door hun eigen collecties NFT’s uit te brengen. Coca-Cola, Budweiser en Bacardi zijn andere bedrijven die hetzelfde hebben gedaan.
 
Meeslepend onderwijs

De aandacht van studenten trekken is altijd een moeilijke taak geweest, zeker in het digitale tijdperk. Om deze uitdaging aan te gaan, bedacht Juan Manuel Corpa, professor aan de Faculteit Diergeneeskunde van de CEU Cardenal Herrera Universiteit in Valencia, een manier om dit te doen. Hij bracht zijn twee passies videogames en lesgeven samen en begon de faciliteiten van zijn faculteit in Minecraft te repliceren als oefening voor zijn studenten. Het initiatief was succesvol en het project omvat nu al de hele campus van Alfara del Patriarca.

De replica van de Castellón-campus is ook begonnen en in de komende maanden zullen de campussen Elche, Moncloa, Montepríncipe en Barcelona worden geïntegreerd. “Het doel is om het project uit te breiden naar alle universiteiten en onderwijscentra van de CEU Group in Spanje”, zegt Corpa.

Studenten kunnen in de CEU Metaverse interactie hebben met andere studenten, deelnemen aan onderwijsactiviteiten, tot in detail weten wat de voorzieningen en administratieve procedures uitvoeren (via virtuele studentenbalies). 

Stanford University in Californië en de 10 instellingen die deel uitmaken van de ‘Metaversity’ zijn anderen die hun campussen in dit digitale universum repliceren, terwijl andere centra, zoals de Metaverse University in Barcelona, ​​er volledig in zijn geboren.

Transport
 
IomobIomob is een transportbedrijf dat platforms ontwikkelt voor andere bedrijven die verschillende soorten mobiliteit moeten verenigen. Bijvoorbeeld een applicatie voor Renfe die niet alleen treinroutes bevat, maar ook taxi’s, elektrische scooters of fietsen om zo een deur-tot-deur service aan te bieden. Iomob werkt samen met het Next Earth-platform, een op duurzaamheid gerichte metaverse, zodat gebruikers echte reizen kunnen plannen, koolstofemissies kunnen volgen en ‘koolstofpositief’ transport kunnen boeken.

BMW, het bekende Duitse automerk creëerde een exacte replica van zijn autofabriek in Resenburg in zijn metaverse te creëren. Hiermee kan het autobedrijf verschillende opties en alternatieven virtueel testen – bijvoorbeeld experimenteren met nieuwe workflows – die, indien succesvol, worden toegepast op de echte fabriek.

Hyundai zal hetzelfde doen op het Unity-platform. Gebruikers kunnen nieuwe automodellen zien, games spelen en met elkaar communiceren. De Japanse Nissan en Toyota zullen ook de metaverse betreden, de eerste met een tentoonstellingsgalerij van hun auto’s en de tweede met een virtuele ruimte gewijd aan hun werknemers.
 
Het tijdperk van digitaal entertainment 

Spotify, het muziekstreamingplatform lanceerde zijn ‘Spotify Island’ op Roblox. In deze ruimte kunnen gebruikers in contact komen met hun favoriete artiesten, nieuwe geluiden creëren en delen met hun vrienden, verschillende werelden kunnen verkennen en toegang kunnen krijgen tot exclusieve merchandising.

Virtuele feesten op Ibiza in de metaverse 

Het uitgaansleven was een van de sectoren die het meest werden getroffen door de pandemie, maar de club Amnesia op Ibiza bedacht een manier om bij te blijven: met virtuele feesten. Amnesia Ibiza biedt drie verschillende ruimtes waar gebruikers kunnen dansen, naar muziek kunnen luisteren, live streaming-sessies kunnen bekijken, een museum over de geschiedenis van het eiland kunnen bezoeken, concerten kunnen bijwonen en merchandising kunnen kopen in de vorm van NFT’s.

Ook wordt het in de muziekwereld steeds gebruikelijker voor modieuze artiesten om virtuele ruimtes als podia te gebruiken voor hun concerten. Een emblematisch voorbeeld is dat van rapper Travis Scott. Hij slaagde erin meer dan 27 miljoen kijkers te verzamelen in Fortnite. Scott is niet de enige: Foo Fighters, Ariana Grande, Justin Bieber, Lil Nas X, Deadmau5, David Guetta en Marshmello zijn enkele van de artiesten die al in de metaverse hebben opgetreden.

Disney heeft eveneens aangekondigd een eigen virtueel universum te willen creëren voor verschillende licenties zoals Marvel of Starwars. v
 
Andere bedrijven en sectoren die deelnemen aan de metaverse

De sportindustrie is er een die ook op een belangrijke manier doordringt veel in de metavers. De sportkledingmerken Nike en Adidas creëerden hun eigen virtuele universums -‘Nikeland’ en ‘AdiVerse’-, waarin ze hun schoenen en accessoires aanbieden om de avatars aan te kleden.

Fietsen heeft ook zijn ruimte met de simulaties die Zwift haar klanten aanbiedt, als aanvulling op haar hometrainers. In Spanje lanceerden LaLiga en de Rafa Nadal Academy samen met Telefónica ook ruimtes in de metaverse.

Vastgoedmakelaars

Sommige makelaars zullen de kans ook niet missen. Metaverse Property zal grond aanbieden in Decentraland, The Sandbox, Somnium, Upland en Cryptovoxels. Anderen zoals het Spaanse Metrovacesa en Datacasas Proptech zullen een alliantie vormen om hun echte eigendommen in deze virtuele ruimtes te verkopen. 

Het openbaar bestuur 

In Spanje was een van de eersten de regering van Catalonië, die de ‘CatVers’ creëerde, haar eigen metaverse met als doel de Catalaanse cultuur en taal te promoten. Andere steden volgden, zoals onder meer Navarra, Zaragoza en Benidorm, in een poging de burgers beter te bereiken en zichzelf te promoten als toeristische bestemmingen.

Gezien de explosieve toename van dit soort initiatieven door overheidsdiensten, valt nog te bezien hoe het moet gaan met het oplossen van juridische en regelgevingskwesties. Ook brengt het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens een uitdaging met zich mee. 

Dit vind je misschien ook leuk