Spanje legt strengere regels op aan crypto-influencers

door admin
Spanje legt strengere regels op aan crypto-influencers

Crypto-experts zien het aanscherpen van dergelijke regels niet als een nadeel. Goede sets met regels zorgen er juist voor dat investeerders beter worden beschermd en dragen bij aan de normalisering van de markt.

Regels omtrent massa-advertentiecampagnes op de cryptomarkt

De nieuwe regels die sinds 17 februari 2022 van toepassing zijn, regelen het promoten van cryptomunten. Ze moeten ervoor zorgen dat dit op een correcte manier verloopt. In de circulaire van de Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) staat te lezen dat men bij massa-advertentiecampagnes minstens tien dagen op voorhand melding moet doen bij de toezichthouder. Wie zich niet aan deze regel houdt, kan boetes tot 300.000 euro opgelegd krijgen.

Regels gelden ook voor ‘finfluencers’

De regels gelden niet alleen voor bedrijven die crypto-advertenties aanbieden of die zelf adverteren, maar ook voor natuurlijke personen. Zelfs voor de zogeheten ‘finfluencers’, influencers die actief zijn in de financiële sector, heeft dit gevolgen. Als zij een doelpubliek hebben van meer dan 100.000 mensen is hun communicatie namelijk automatisch een massa-advertentiecampagne. Ze moeten dan telkens een melding maken bij de toezichthouder als ze cryptomunten of -platforms willen aanprijzen.

Meldingsplicht en eerlijke campagnes

Deze regels hebben enkel betrekking op de meldingsplicht. Er zijn geen bepalingen of voorschriften opgenomen met betrekking tot welke producten men al dan niet mag promoten. Zo kan men bijvoorbeeld nog steeds cryptomunten als Bitcoin promoten, net als tradingplatforms als Bitcoin Profit of de zogeheten wallets.

Wel dient de promotie aan een aantal eisen te voldoen. Zo moet de campagne gebalanceerd, duidelijk en eerlijk zijn. Deze mag geen misleidende content bevatten. Daarnaast moet men waarschuwen voor het feit dat investeringen in cryptomunten niet zijn gereguleerd, dat ze mogelijk niet geschikt zijn voor particuliere beleggers en dat het geïnvesteerde bedrag volledig verloren kan gaan.

Uitblijven van Europese regels noopt Spanje tot actie

De nieuwe regels kaderen niet alleen de wens om de cryptosector beter te reguleren, zoals dat ook bij de klassieke financiële sector al het geval is, maar ook de wens om de influencermarkt transparanter te maken. In Spanje doet men steeds vaker een beroep op bekende gezichten. Zo strikte Binance recent nog Andrés Iniesta om het platform te promoten. Nu de rol van influencers toeneemt, wil men onder meer dat ze transparanter aangeven of ze bepaalde promoties al dan niet bezoldigd doen.

Europese overeenstemming over regelgeving blijft uit

De Spaanse regels komen er ook door het uitblijven van Europese regelgeving. In Europa heeft men het al vaker gehad over soortgelijke regels en zijn er al voorstellen gedaan, maar het blijft moeilijk om er overeenstemming over te vinden.

Rodrigo Buenaventura, de directeur van de CNMV, gaf ook toe dat men niet nog een aantal jaar op Europa wil wachten. Als Europa uiteindelijk met eigen regels komt, zullen de Spaanse regels mogelijk moeten worden aangepast. Spanje is niet het enige land dat niet op Europa wil wachten. Ook Frankrijk heeft eind vorig jaar al een aantal regels omtrent crypto-influencers aangescherpt.

Dit vind je misschien ook leuk